دوره آموزشی آنلاین «متاآنالیز با نرم افزار R »
در طول 5 سال اخیر، نرم افزار R یکی از پرکاربردترین نرم افزارها در آنالیزهای آماری پژوهشهای گروههای علمی مختلف بوده و بسرعت این نرم افزار در حال دستیابی به جایگاه نخست در بین نرم افزارهای آماری پرکاربرد، میباشد. رایگان بودن این نرم افزار، تعداد بسیار زیاد بسته ها یا پکیجهایی که توسط توسعه دهندگان و یا کاربران حرفه ای این نرم افزار، هر هفته به جمع امکانات فوق العاده این نرم افزار اضافه میگردد، امکانات فوق حرفه ای در تحلیل آماری و همچنین تولید نمودارهای با کیفیت و شگفت انگیز و ...، تنها گوشه ای از این امکانات میباشند.
بدنبال برگزاری «دوره های آموزشی جامع طراحی، اجراء و نگارش مطالعات مرور سیستماتیک و متاآنالیز» در موسسه آمار افزار که تا کنون در طول 9 سال اخیر، بیش از 40 سری از این دوره آموزشی، در بیش از 30 دانشگاه، دانشکده و موسسات آموزشی و پژوهشی کشور برگزار شده، دهها نفر از فراگیران این آموزشها، دارای حداقل یک مقاله منتشر شده مرور سیستماتیک و متاآنالیز در رشته تخصصی خود بوده و حتی برخی از این فرهیختگان، در حال حاضر، علاوه بر انتشار چندین مقاله از این دست، به جایگاه داوری مقالات برای ژورنالهای حرفه ای و تخصصی زیرمجموعه رشته های خود نیز دست یافته اند.
در این راستا، یادگیری و کسب دانش و مهارتهای تخصصی پیشرفته در حیطه متاآنالیز، یکی از مهمترین تقاضاهای این عزیزان و البته سایر پژوهشگرانی که در کشورمان، در حیطه این مطالعات، مشغول هستند، بوده و حال چنانچه بخواهیم یکی از بهترین و قویترین نرم افزارهایی که ورود به عرصه های پیشرفته متاآنالیز را برای این علاقمندان ممکن میسازد را معرفی نماییم، نرم افزار R، بدون تردید یک اولویت بالا در این بین است.
بطور خلاصه، مهمترین ویژگیهای نرم افزار R، بعنوان یک نرم افزار تخصصی و فوق حرفه ای در عرصه فراتحلیل (متاآنالیز)، در رشته ها یا علوم مختلف، عبارتند از:
هر چند ممکن است کاربران عمومی نرم افزارهای مختلف آماری، اعتقاد داشته باشند که در کشور ما، رایگان یا تجاری بودن یک نرم افزار آماری، مانع مهمی بر سر راه استفاده از یک نرم افزار نیست، اما برای کاربران تخصصی که در کنار طراحی و اجرای پژوهشهای مختلف، مبادرت به نگارش و انتشار مقالات خود در ژورنالهای بین المللی، مینمایند یا قصد ورود به این عرصه را دارند، باید بدانند که همیشه یک تهدید جدی برای پذیرش یک مقاله، میتواند ماهیت نرم افزار آماری مورد استفاده باشد و اگر داور یا ادیتور ژورنال مربوطه، در این مورد بخواهد از پژوهشگر مسوول یک مقاله در مورد نحوه دسترسی به آن نرم افزار مورد استفاده، سوال نماید، نمیتوانیم این سوال راب دون پاسخ بگذاریم و مهمتر نیز این است که متاسفانه بسیاری از ژورنالها یا ناشرین آنها، لیست کشورهایی که بخاطر ماهیت اجرای قوانین کپی رایت بین المللی، کاربران آنها بطور معمول از نسخه های ارژینال نرم افزارها استفاده نمیکنند را در اختیار دارند !!!
هر روش زیرمجموعه متاآنالیز که در سطح جهانی ابداع و مورد استفاده قرار گیرد، بسرعت پکیج مربوطه توسط توسعه دهندگان این نرم افزار، تولید و برایگان در اختیار سایر کاربران در سطح جهان، قرار میگیرد. در این حیطه، دسترسی به بسته های اختصاصی برخی شاخصهای موسوم به «اندازه اثر»، بخصوص اندازه اثرهای ویژه برخی مطالعات پژوهشی که در سایر نرم افزارهای آماری، موجود نیست (مانند اندازه اثر اختصاصی مطالعات قبل و بعد یا مطالعات با سنجشهای مکّرر و ...)، یک امکان مهم و بسیار ضروری برای کاربران حرفه ای متاآنالیز میباشد.
پژوهشگرانی که حداقل آشنایی با حیطه متاآنالیز داشته باشند، با روشهایی از جمله «متاآنالیز شبکه ای» یا Network Meta-analysis و «متاآنالیز مقدار - پاسخ» یا Dose-Response MA حداقل آشنایی را داشته و حتی کاربرد و جایگاه این روشها را در این بین میدانند. از آنجا که این روشها، نقش بسیار تعیین کننده، در انتشار برخی مقالات حاصل از فراتحلیل در بسیاری از حیطه های علمی دارند، فلذا بدیهی است که روزبروز بر جمعیت پژوهشگرانی که قصد یادگیری این روشهای تخصصی را در این عرصه دارند، افزوده میشود. حال نکته قابل تامل این است که در حال حاضر و به گواه بسیاری از ارزیابی های مقایسه ای که در عرصه این روشهای تخصصی، بین نرم افزارهای حرفه ای مختلف صورت گرفته، نرم افزار R (در حال حاضر)، تنها نرم افزاری است که بتنهایی میتواند روشهای پایه و تخصصی زیرمجموعه متاآنالیز، از جمله روشهای یاد شده و حتی بسیاری از روشهای حرفه ای دیگر را اجراء نماید.
شاید شنیده باشید که یکی از مهمترین ویژگیهای در خور توجه نرم افزار R در همان بدو ورود آن به حیطه نرم افزارهای آماری، امکان تولید نمودارهای شگفت انگیز، بود و از آن زمان تا کنون، این امکانات رشد و توسعه بسیار زیادی پیدا نموده اند. ضمناً نمودارها، یکی از اصلی ترین روشهای ارائه یافته های هر مقاله متاآنالیزی بوده و در پایه ای ترین و ساده ترین مقالات فراتحلیل، حداقل به سه تا چهار نوع نمودار (در مجموع در یک مقاله متاآنالیز، شاید به دهها نمودار در متن اصلی و پیوست مقاله، نیاز داشته باشیم...) نیاز داریم. خوشبختانه کاربران نرم افزار R، این امکان را دارند که در مقایسه با سایر پژوهشگران استفاده کننده از سایر نرم افزارها، از این پتانسیل به نفع احتمال پذیرش یا Acceptance بالاتر مقالات خود، بهره برداری نمایند.
اهمیت و ضرورت مطالعات / مقالات متاآنالیز (فراتحلیل): (براي علاقمنداني که با موضوع پژوهشهاي مرور سيستماتيک آشنايي ندارند ...)
در بین مطالعات پژوهشی ثانویه یا پژوهشهای مروری، مطالعات مرور سیستماتیک و یا متاآنالیز (مرور ساختار یافته یا مرور نظام مند)، از اهمیت خاصی برخوردار است. این مطالعات که از اوایل دهه 1990 میلادی، ابتدا در فیلد علوم پزشکی و سلامت فراگیر شد، به چنان جایگاهی در منابع علمی رسید که بعد از حدود 15-10 سال، بتدریج در سایر رشتهها و یا حیطههای علمی (از جمله حيطههاي مختلف علوم انساني، روانشناسي، علوم اجتماعي، مديريت و اقتصاد، علوم کشاورزي، محيط زيست و شيلات، علوم مهندسي، فنآوري اطلاعات و ...) ، گسترش یافت.
امروزه با گذشت بیش از سه دهه از تولّد این مطالعات بسیار ارزشمند در علوم مختلف، تقریباً میتوانیم در تمام فیلدهای علمی، حضور و نفوذ این مطالعات یا مقالات را شاهد باشیم. مقالات مرور نظاممند یا فراتحلیل در گستره علوم انسانی (روانشناسی، علوم اجتماعی، علوم رفتاری یا تربیتی و ...)، علوم کشاورزی (زراعت، دامپروری، صنایع غذایی، شیلات و آبزیان و ...)، علوم مدیریت (مدیریت دولتی، صنعتی، MBA و DBA، اقتصاد، حسابداری و ...)، علوم دامپزشکی، علوم پایه (ژنتیک، علوم مولکولی و زیست فنآوری، نانوتکنولوژی، ایمنولوژی، میکروبیولوژی و ...)، علوم مهندسی (مهندسی نرمافزار، علوم کامپیوتر و داده، مهندسی عمران، معماری، مهندسی پزشکی و ...) و تقریباً تمام عرصههای علوم بین رشتهای (فنآوری اطلاعات، مدیریت خدمات سلامت و بیمارستانی، اقتصاد سلامت و ...)، سهم قابل توجهی از مقالات علمی منتشر شده را بخود اختصاص دادهاند.
یکی دیگر از مزیتهای بسیار مهم پرداختن به این مطالعات و نگارش این دسته از مقالات، در شرایط فعلی، دشوار بودن اجرای مطالعات پژوهشی اولیه است. بدیهی است که بحران بیماری حاصل از کروناویروس، شرایط اجرای هر مطالعه پژوهشی اولیه را با دشواریهای متعدّدی روبرو ساخته است. پژوهشگران نیز همانند بسیاری از گروههای جامعه علمی، امکان حضور در بین جامعه، گروههای هدف پژوهشهای مختلف و ... را نداشته و در این شرایط، طراحی و اجرای این دسته از پژوهشها، میتواند یک راهکار جایگزین بسیار مهم و اثربخش باشد.
حال اگر میخواهید که در مورد مطالعات / مقالات مرور سیستماتیک و ضرورت آن اطلاعات بیشتری کسب نمایید، بر روي عنوان مقاله زیر کليک نمایید:
چگونه یک مقاله مرور سیستماتیک و متاآنالیز را بخوانیم، درک و تفسیر نماییم ؟!؟
در این مقاله مندرج در لینک فوق، چگونگی «خواندن، درک و تفسیر یک مقاله مرور سیستماتیک و متاآنالیز» توضیح داده شده است.
خوشبختانه در انتهای مقاله فوق نیز به دو فیلم در کانال آمارافزار آپارات ارجاع داده شده است که لینک مستقیم فیلمهای فوق، عبارتند از:
فیلم وبینار «چگونه یک مقاله مرور سیستماتیک و متاآنالیز را بخوانیم؟؛ بخش اول»
فیلم وبینار «چگونه یک مقاله مرور سیستماتیک و متاآنالیز را بخوانیم؟؛ بخش دوم»
چنانچه شما فرهيخته محترم، علاقمند به آشنايي بيشتر با ويژگيها و چارچوب، آخرين «دوره آموزشي جامع طراحي، اجراء و نگارش مطالعات مرور سيستماتيک و متاآناليز» (بعنوان يکي از نمونه هاي اين دوره هاي آموزشي) برگزار شده توسط موسسه آمارافزار هستيد، بر روي لينک زير کليک نماييد:
آشنايي با چهل و يکمين دوره آموزشي جامع طراحي، اجراء و نگارش مطالعات مرور سيستماتيک و متاآناليز
حال در ادامه به حقایق شگفت انگیزی را در باره مطالعات مرور سیستماتیک، پی خواهید برد.
برخی حقایقی شگفت انگیز در باره مطالعات / مقالات مرور سیستماتیک و متاآنالیز:
• هر چند مطالعات مرور سیستماتیک و متاآنالیز، نسبتاً جوان هستند!! (تنها حدود سی سال از طراحی و اجرای اولین مطالعات مرور سیستماتیک و متاآنالیز میگذرد)، لیکن این مطالعات در طول این سه دهه، تاثیرات بسیار شگرف و وسیعی بر روی دانش بشری بجا گذاشتهاند که نظیر آنرا در هیچیک از انواع مقالات پژوهشی، نمیتوان پیدا نمود.
• هیچ نوع مطالعه پژوهشی در جهان و در سطح علوم مختلف را نمیتوان پیدا نمود که بتواند از گستره فقط یک حیطه علمی، و آنهم علوم پزشکی و ترکیب تنها یک دسته از مطالعات اولیه، و آن نیز منحصراً مطالعات مداخلهای، آغاز گردد و فقط در طول یک دهه بتواند به جایگاهی برسد که در تمام حیطه ها یا شاخه های علمی، امکان ترکیب و سنتز یافتههای تمامی انواع مطالعات اولیه از مطالعات توصیفی صرف تا مطالعات تحلیلی، انواع مطالعات سنجشها و ابزارها تا مطالعات مدلسازی و ...، فراهم نماید.
• مقالات مرور سیستماتیک و متاآنالیز در طول یکدهه اخیر، رشدی در حدود 7 برابر رشد سالیانه کل مقالات را در سطوح بین المللی تجربه نمودهاند و این رشد برای سالهای آتی نیز حتی فراتر از این سطح، پیش بینی شده است.
• مقالات مرور سیستماتیک و متاآنالیز، بر خلاف تصوّرات برخی علاقمندان و پژوهشگران، هیچگونه الزامی مبنی بر اینکه محققین و نویسندگان آن باید در حیطه مربوطه، دارای مقالات متعدّدی بوده و یا صاحبنظر فیلد مربوطه باشند، ندارد. بنابراین این نوع مطالعه پژوهشی را همه پژوهشگران میتوانند فقط با یادگیری و کسب مهارتهای لازم، طراحی و اجراء نمایند.
• آیا میدانید، مهمترین دلیل استقبال کم نظیر ژورنالهای معتبر حیطههای مختلف از مقالات مرور سیستماتیک چیست؟ پیمایش ناشر بین المللی Elsevier نشان داد که بطور متوسط، هر مقاله مرور سیستماتیک و متاآنالیز، از نظر میزان استنادات، 1.5 تا 2 برابر مقالات مرور سنتی (مرور روایتی یا Narrative Review) و حدود 4 برابر مقالات اصیل (Original) حیطه علمی مربوطه، استناد (Citation) دریافت میکنند. ضمناً نتایج همین پیمایش نیز نشان داد که بالا بودن میزان استنادات مقالات مرور سیستماتیک، نسبت به سایر مقالات، در مدت زمان طولانیتری نیز از خود پایداری نشان میدهد.
آیا اجرای متاآنالیز (فراتحلیل)، فقط با نرم افزار R امکان پذیر است؟ و چرا یادگیری متاآنالیز با نرم افزار R دارای اهمیت است؟
نرمافزارهای متعدّدی قادر به اجرای روشهای آماری تعریف شده در یک فراتحلیل هستند. این نرمافزارها را میتوان به دو گروه کلّی نرمافزارهای اختصاصی متاآنالیز و نرمافزارهای عمومی آماری (که در کنار امکان پذیر بودن روشهای متعدد تحلیل آماری، قادر به اجرای روشهای فراتحلیل هم میباشند)، دستهبندی نمود.
از بین گروه نرمافزارهای اختصاصی، میتوان به دو نرمافزار RevMan (طراحی و تولید توسط موسسه کوکران) و CMA (Comperehensive Meta-Analysis) اشاره نمود.
متاسفانه، همه نرمافزارهای عمومی آماری قادر به اجرای روشهای زیرمجموعه متاآنالیز (فراتحلیل) نیستند. بنابراین توجه به این نکته میتواند دلیلی بر ضرورت یادگیری پژوهشگران کشورمان، در مورد نرمافزارهای این گروه باشد، چرا که نرمافزار پرکاربرد SPSS امکان اجرای این روشهای آماری را ندارد. در بین نرمافزارهای عمومی آماری، دو نرم افزار Stata و R ، مهمترین و پرکاربردترین نرمافزارهای مورد استفاده در فراتحلیل میباشند.
آیا در این دوره آموزشی، فقط مباحث عملی کار با نرم افزار آموزش داده میشود؟
برای اینکه این دوره آموزشی بتواند به هدف کاربردی ارتقاء دانش و مهارت فراگیران، نسبت به روشهای فراتحلیل، منجر گردد، لازم است تا آموزشهای این دوره آموزشی، در راستای سه محور اساسی و مهم زیر باشد:
سرفصلهای این دوره آموزشی، چیست؟
با توجه به سوال قبل، سرفصلهای این دوره آموزشی، بدین صورت طراحی گردیده است:
• آموزش مقدماتی مبانی نظری و مفهومی متاآنالیز (فراتحلیل)، آشنایی با گامهای اجرایی یک مرور نظام مند و فراتحلیل
• آشنایی با عنوان / اهداف یک مطالعه یا مقاله متاآنالیز (فراتحلیل)، چگونه برای مطالعه خود، یک عنوان یا هدف مناسب، تعیین نماییم ؟
• آشنایی و یادگیری برخی مراحل یا گامهای مهم در فرایند طراحی و اجرای یک مطالعه فراتحلیل (جستجو در بانکهای اطلاعاتی و ...)
• آشنایی با برخی پیش نیازهای مهم متدولوژیک و آماری فراتحلیل (رویکرد آزمون فرضیه، محاسبه و تحلیل شاخص اندازه اثر و ...)
• آشنایی با دادههای اولیه برای دستیابی به شاخصهای «اندازه اثر» در شرایط و مطالعات مختلف
• یادگیری منطق نظری و راهکارهای عملی سه دسته از انواع متاآنالیزهای پرکاربرد؛ یعنی متاآنالیز مطالعات توصیفی (فراوانی، شیوع، میانگین و ...)، متاآنالیز مطالعات رابطهای یا تحلیلی و متاآنالیز مطالعات مداخلهای یا تجربی
• آشنایی با نصب نرمافزار R و نصب نرمافزار Rstudio و کار در محیط این دو نرمافزار
• یادگیری اجرای برخی دستورات عمومی در محیط Rstudio و نحوه فراخوانی فایلهای دیتای مختلف به محیط R یا Rstudio
• آشنایی با پکیجهای اختصاصی متاآنالیز مانند meta و metafor و ... و کار با آنها
• یادگیری مراحل مختلف اجرای متاآنالیز در سه دسته مورد اشاره (فراتحلیلهای مطالعات توصیفی یا شیوع، فراتحلیلهای رابطهای، فراتحلیلهای مداخلهای) در نرم افزار R
• آشنایی با ترسیم نمودارهای اختصاصی متاآنالیز در نرم افزار R و آشنایی با گزینههای مرتبط با زیباسازی نمودارها
• آشنایی با انواع مقالات حاصل از فراتحلیلها و اجزاء مختلف اینگونه مقالات و کار با استاندارد نگارشی تدوین یا تنظیم اینگونه مقالات (استاندارد PRISMA)
• .... و سایر مباحث نظری و عملی متاآنالیز در نرم افزار R
شیوه برگزاری و زمان جلسات دوره آموزشی متاآنالیز با نرمافزار R :
بنابراین، کریکولوم این دوره آموزشی، در قالب 24 ساعت آموزش نظری-عملی (بصورت 8 جلسه سه ساعته) + دو جلسه رفع اشکال (6 ساعت) که مجموعاً 30 ساعت آموزش خواهد بود.
ضمناً از آنجا که ماهیت این دوره دربرگیرنده مباحث دانشی و مهارتی است، تعداد زیادی کارهای عملی و تمرین نیز بصورت کار بر روی دیتاستها یا دیتافریمهای کاملاً مشابه فراتحلیلهای واقعی، طراحی شده است که در هر جلسه به شرکت کنندگان، ارائه میگردد.
برنامه برگزاری جلسات این دوره آموزشی (جلسات 3 ساعته آنلاین)، در زير، خلاصه شده است:
شنبه 30 فروردين
شنبه 6 ارديبهشت
شنبه 13 ارديبهشت
شنبه 20 ارديبهشت
شنبه 27 ارديبهشت
شنبه 3 خرداد
شنبه 10 خرداد
شنبه 17 خرداد
کليه جلسات آنلاين در روزهاي برگزاري جلسات هشتگانه فوق، بين ساعات 20 تا 23 (8 تا 11 شب)، خواهد بود.
ضمناً دسترسي به جلسات آنلاين اين دوره آموزشي از مسير سامانه داخلي (داخل کشور)، به نام «اسکاي روم» بوده و قبل از برگزاري اولين جلسه اين دوره آموزشي، فايل راهنمايي براي آشنايي کليه شرکت کنندگان محترم، براي آنها ارسال ميگردد. بر اساس تجربيات دوره هاي آموزشي قبلي، کار با اين سامانه، بسيار ساده بوده و نياز به نصب هيچگونه نرم افزار اضافي ندارد. تمام کاربران و فراگيران عزيز ميتوانند با داشتن اينترنتي با پهناي باند حداقل 500 کيلوبيت (پهناي باند 1 مگابيت ارجح است)، از اين سامانه و محتواي ارائه شده در جلسات آنلاين اين دوره آموزشي بهره مند گردند.
ضمناً روزهای برگزاری دو جلسه رفع اشکال، بعد از اتمام جلسات هشتگانه فوق، به اطلاع شرکت کنندگان خواهد رسید، ضمناً چنانچه بعد از پایان جلسات هشتگانه (از 17 خرداد ماه به بعد)، وضعیت بحران ناشی از کرونا ویروس در کشور عادی شود، این دو جلسه رفع اشکال، بصورت حضوریبرگزار خواهد شد.
مدرس این دوره آموزشی کیست؟ و چه سوابق مرتبطی در موضوع آموزش دارد؟
مدرس این دوره آموزشی، دکتر عباس کشتکار، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران (آمار زیستی و اپیدمیولوژی) است. ایشان دارای بیش از 15 سال سابقه آموزش و پژوهش در سطوح مختلف دانشگاهی و جامعه دارد.
شاخص H- index ایشان، 28 بوده و تا کنون از وي بیش از 170 مقاله علمی پژوهشی منتشر شده و از آنجا که علاوه بر طراحی و تدریس بسیاری از دورههای آموزشهای، خود نیز در پروژههای پژوهشی متعددی مشارکت داشته و حتی طراحی و ایده بسیاری از پژوهشهای بزرگ کشوری را عهده دار بوده اند، تا کنون فقط در زمینه مطالعات مرور سیستماتیک و فراتحلیل، تجربه شرکت در حداقل یکصد پروژه مرور سیستماتیک و فراتحلیل را دارند. ضمناً از این تعداد پروژههای پژوهشی، حدود 40 مقاله مرور سیستماتیک و فراتحلیل، منتشر شده و بيش از 30 مقاله نيز در دست انتشار دارند.
براي بازديد از صفحه رزومه ايشان در اسکالر گوگل، اينجا را کليک نماييد !
ایشان در طول حدود 9 سالی که اقدام به راه اندازی یک موسسه آموزش تخصصی (با نام موسسه آمارافزار)، نموده است، حدود یکصد دوره و کارگاه آموزشی خلاقانه را در سطح کشور و برای پژوهشگران رشته ها و حیطه های مختلف، برگزار نموده اند. بیش از نیمی از این آموزشها، برای اولین بار در سطح کشور و براساس، نیازسنجی صورت گرفته از جامعه هدف این آموزشها، برگزار شده اند.
یکی از مشهورترین دوره های آموزشی برگزار شده در طول این مدت که با استقبال کم نظیری در بین گروههای مختلف جامعه آکادمیک کشور (اعم از دانشجویان تحصیلات تکمیلی، اعضای هیات علمی، پژوهشگران، متخصصین و ...)، مواجه شده، «دوره آموزشی جامع طراحی، اجراء و نگارش مطالعات مرور سیستماتیک و متاآنالیز» بوده که در حال حاضر، 41 سری از این دوره آموزشی جامع که مشتمل بر حدود 90 ساعت آموزش نظری عملی است، با موفقیت برگزار شده و در هر دوره برگزار شده، حدود 40 درصد شرکت کنندگان، با یادگیری مفاهیم نظری و کسب مهارتهای عملی این دوره، موفق به انتشار حداقل یک مقاله حاصل از این مطالعات میگردند.
در این دوره آموزشی، چه مستنداتی در اختیار شرکت کنندگان قرار میگیرد؟
در این دوره آموزشی، خوشبختانه کلیه جلسات آموزشی (از ابتدا تا انتهای جلسه)، بصورت ضبط از اسکرین مانیتور مدرس، رکورد میشود. بنابراین شاید به جرات بتوان گفت که این دوره آموزشی، منحصرفردترین دوره آموزشی در کشور است که شرکت کنندگان به فیلم آموزشی کل جلسات برگزار شده، با کیفیت HD دسترسی داشته و این به این معنی است که کلیه اسلایدهای نمایش داده شده و یا کلیه مراحل کار با نرم افزار R و سایر مراحل اجراء شده در این دوره (مانند جستجو در بانکهای اطلاعاتی و ...)، بهمراه صدا و توضیحات مدرس، در قالب فیلمهای آموزشی 50-40 دقیقهای در اختیار کلیه شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت.
بنابراین یکی از نکات مثبت و امتیازات این دوره آموزشی که براساس تجربه چند ساله آموزشهای موسسه آمارافزار، بدست آمده است، آرامش فکری شرکت کنندگان، بخصوص در کلاسها یا جلسات آنلاین است. چرا که اگر هر شرکت کنندهای، بنا به دلایل مختلفی نتواند در تمام یا یک بخش از یک جلسه آموزشی شرکت نماید، یا بدلایل مشکلات سرعت اینترنت مورد استفاده ایشان، با قطعی موقت صورت و تصویر مدرس، روبرو گردد، هیچگونه نگرانی به خود راه نمیدهد، چرا که فیلم آموزشی کامل این جلسات، بدون حذف حتی یک دقیقه از این آموزشها، در اختیار کلیه فراگیران، قرار میگیرد.
علاوه بر فیلم رکورد شده حاصل کلیه جلسات آموزشی آنلاین برگزار شده (و حتی جلسات رفع اشکال)، مستندات زیر نیز در اختیار شرکت کنندگان، قرار خواهد گرفت:
• کلیه اسلایدهای ارائه شده توسط مدرس
• حداقل 2 کتاب آموزشی متاآنالیز با نرمافزار R
• مقالات آموزشی متدلوژیک در زمینه آموزش برخی نکات عملی فراتحلیل با R
• تعداد متعدّدی از دیتاستها (دیتافریمها) نرمافزار R که بطور اختصاصی برای تمرينهاي عملي، تدوين شده اند.
• سینتاکسهای نرم افزار یا R codes
• خروجی کار با نرمافزار R که در طول جلسات آموزشی، تولید میگردد.
ضمناً براي کليه شرکت کنندگان، گواهي پايان دوره با تاييد دانشگاه علوم پزشکي تهران، صادر خواهد گرديد.
علاقمندان چگونه میتوانند در دوره آموزشي آنلاين متاآنالیز با نرم افزار R ، ثبت نام و شرکت نمایند؟
هر چند اين دوره آموزشي نيز همانند بسياري از کارگاهها، وبينارها يا دوره هاي آموزشي موسسه آمارافزار، براي اولين بار در سطح کشور، برگزار ميگردد و طراحي، توليد محتوا و برگزاري اين گونه آموزشهاي تخصصي منحصربفرد، بسيار فرايند وقت گير و پرزحمتي است، اما بر اساس رسالت موسسه آمارافزار و تعهدي که طراح و مدرس اين دوره آموزشي، در خود احساس مينمايند و از همه مهمتر، شرايط خاص کشور، شهريه اين دوره آموزشي، بسيار منطقي تعيين شده است.
شهريه ثبت نام و شرکت در اين دوره آموزشي، 400،000 تومان تعيين شده است (بدون احتساب تخفيفها). جدول شماره 1، برنامه هاي تخفيفي شرکت کنندگان را تشريح نموده است.
جدول 1) جدول شهریه های فراگیران علاقمند به ثبت نام در دوره آموزشي آنلاين فراتحليل با R
برای قطعی نمودن ثبت نام، دو مرحله زیر را اجراء نمایید:
1- پس از مشخص نمودن وضعيت سوابق خود و همچنین زمان قطعی نمودن ثبت نام یا واریز شهریه، گروه خود را در جدول شماره 1 (جدول شهریه اين دوره) مشخص نمایید.
2- شیوه واریز یا پرداخت شهریه، از ابتدای سال 1398، بصورت پرداخت الکترونیک از طریق سامانه «نئولج» (به آدرس http://www.neolej.ir/) میباشد. چنانچه قبلاً در این سامانه ثبت نام ننموده اید، ابتدا یکبار در این سامانه ثبت نام نمایید. ثبت نام در این سامانه رایگان میباشد. ضمناً تمام علاقمندان، پس از ثبت نام باید طی تماس با پشتیبانی سامانه نئولج (به شماره 09916139137)، ضمن ارسال مشخصات خود و دوره / دوره های آموزشی قبلی که در آن شرکت نموده اند (برای موارد مرتبط مندرج در جدول 1)، منتظر دریافت کد تخفیف برای اعمال تخفیف مورد نظر باشند. در نهایت پس از دریافت کد مزبور، واریز شهریه را مطابق جدول شماره 2، انجام دهيد. ضمناً بديهي است که علاقمنداني که از ابتداي سال 1398، يکبار در سامانه نئولج، ثبت نام نمودهاند، نيازي به ثبت نام مجدد نداشته و از همان شناسه و رمز عبور قبلي خود، براي واريز شهريه، اقدام نمايند.
دسترسی کلیه شرکت کنندگان به یکایک محتوای آموزشی این دوره (اعم از فیلمهای رکورد شده حاصل جلسات حضوری یا آنلاین، اسلایدهای جلسات، تمرینها، مقالات مرتبط با ارزیابیهای نقّادانه، مستندات تدوین شده توسط شرکت کنندگان قبلی دوره های آموزشی و ....)، از طریق سامانه نئولج (به نشاني www.neolej.ir )، صورت میگیرد و به عبارت دیگر، هر یک از کاربران با وارد نمودن شناسه و رمز عبور خود، وارد صفحه اصلی دوره های شرکت نموده شده و سپس میتواند از محتوای این دوره و یا هر یک دورههایی که قبلاً در آنها ثبت نام نموده، بهره مند گردد.
همانطور که در راهنمای این سامانه ملاحظه نموده اید، دسترسی به کلیه محتوای هر یک از دوره های آموزشی، منحصراً برای فرد ثبت نام نموده بوده و از در اختیار قرار دادن این محتوا به دیگران، جداً و اکیداً خودداری فرمایید. این سامانه مجهز به تکنولوژیهای بسیار مدرن ردیابی فایل بوده و در صورتیکه مورد فوق، بهر دلیلی رعایت نشود، اطلاعات فرد نقض کننده (هر دو فرد ارسال کننده و دریافت کننده غیرقانونی محتوا)، از طریق این تکنولوژی در اختیار پشتیبانی فنی نئولج و ...، قرار گرفته و مطابق با قوانین نقض مالکیت معنوی، اقدام خواهد گردید.
«به امید دیدار همه دوست داران مباحث پژوهشی و برگزاری دوره آموزشی موفق»
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |