menusearch
amarafzar.ir
۱۳۹۸/۹/۶ چهارشنبه
(0)
(0)
مژده به تمام علاقمندان؛ چهل و یکمین دوره جامع مطالعات مرور سیستماتیک و متاآنالیز، بزودی آغاز میگردد
مژده به تمام علاقمندان؛ چهل و یکمین دوره جامع مطالعات مرور سیستماتیک و متاآنالیز، بزودی آغاز میگردد

اهمیت و ضرورت مطالعات / مقالات مرور سیستماتیک و متاآنالیز:

در بین مطالعات پژوهشی ثانویه، مطالعات مرور سیستماتیک (مرور ساختار یافته یا مرور نظام مند)، از اهمیت خاصی برخوردار است. این مطالعات که از اوایل دهه 90 میلادی با توسعه نهضت پزشکی مبتنی بر شواهد یا Evidence-based Medicine، در فیلد علوم پزشکی فراگیر شد، به چنان جایگاهی در منابع علمی این رشته رسیده است که امروزه به هر متن علمی (پروپوزال، مقاله علمی، متن سخنرانیهای علمی پژوهشی و ...) نظری بیندازیم، در بخشهای مختلف آن، برای ارجاع به موضوعاتی از قبیل، اثر یک روش درمانی، ارزش تشخیصی یک بیومارکر، رابطه یک فاکتور خطر با یک بیماری و ...، حداقل به یک مقاله مرور سیستماتیک استناد نموده است.

حال اگر میخواهید که در مورد مطالعات / مقالات مرور سیستماتیک و ضرورت آن اطلاعات بیشتری کسب نمایید، به لینک زیر مراجعه نمایید:

http://amarafzar.ir/howtoread-sr

ضمناً در ادامه مقاله مندرج در لینک فوق، چگونگی «خواندن، درک و تفسیر یک مقاله مرور سیستماتیک و متاآنالیز» توضیح داده شده است.

خوشبختانه در انتهای مقاله فوق نیز به دو فیلم در کانال آمارافزار آپارات ارجاع داده شده است که لینک مستقیم فیلمهای فوق، عبارتند از:

فیلم وبینار «چگونه یک مقاله مرور سیستماتیک و متاآنالیز را بخوانیم؟؛ بخش اول»

https://www.aparat.com/v/08BGu

فیلم وبینار «چگونه یک مقاله مرور سیستماتیک و متاآنالیز را بخوانیم؟؛ بخش دوم»

https://www.aparat.com/v/0C65U

ضمناً اگر میخواهید در مورد سرفصلهای «دوره آموزشی جامع طراحی، اجراء و نگارش مطالعات مرور سیستماتیک و متاآنالیز» اطلاعات کاملی کسب نمایید، میتوانید مقاله لینک زیر را مطالعه نمایید:

http://amarafzar.ir/sr-ma-course-plan-new

 

هر چند در مقاله فوق، توضیحات تفصیلی در مورد یکایک سرفصلهای آموزشی دوره جامع، ارائه گردیده است، اما بمنظور کسب اطلاع کلیه علاقمندان، لیستی از تمامی مهارتها و خرده مهارتهایی که در این دوره جامع، کسب خواهید نمود نیز تدوین شده است که مشتمل بر 80 مهارت است. برای مشاهده این لیست، میتوانید بر روی لینک زیر، کلیک نمایید:

http://amarafzar.ir/uploadfile/file_portal/site_672_web/file_portal_end/Skillsnbsp;andnbsp;Mini-skills-for-SRnbsp;andnbsp;MA.pdf

 


حقایقی در باره مطالعات / مقالات مرور سیستماتیک و متاآنالیز:
•    این مطالعات / مقالات، بالاترین قدرت تولید شواهد را دارا بوده و در ساختار «هرم شواهد»، قله یا رأس هرم، متعلق به این مطالعات یا مقالات است، البته بشرطی که این مطالعه یا مقاله حاصل از آن دارای ویژگیهایی باشد که در این دوره آموزشی، این ویژگیها را فرا میگیرید.
•    هر چند مطالعات مرور سیستماتیک و متاآنالیز، نسبتاً جوان هستند!! (تنها حدود سی سال از طراحی و اجرای اولین مطالعات مرور سیستماتیک و متاآنالیز میگذرد)، لیکن این مطالعات در طول این سه دهه، تاثیرات بسیار شگرف و وسیعی بر روی دانش بشری بجا گذاشته‏اند که نظیر آنرا در هیچیک از انواع مطالعات پژوهشی، نمیتوان پیدا نمود.
•    هیچ نوع مطالعه پژوهشی در جهان و در سطح علوم مختلف را نمیتوان پیدا نمود که بتواند از گستره فقط یک حیطه علمی، و آنهم علوم پزشکی و ترکیب تنها یک دسته از مطالعات اولیه، و آن نیز منحصراً مطالعات مداخله‏ای، آغاز گردد و فقط در طول یک دهه بتواند به جایگاهی برسد که در تمام حیطه ها یا شاخه های علمی، امکان ترکیب و سنتز یافته‏های تمامی انواع مطالعات اولیه از مطالعات توصیفی صرف تا مطالعات تحلیلی، انواع مطالعات سنجشها و ابزارها تا مطالعات مدلسازی و ...، فراهم نماید.
•    مقالات مرور سیستماتیک و متاآنالیز در طول یکدهه اخیر، رشدی در حدود 7 برابر رشد سالیانه کل مقالات را در سطوح بین المللی تجربه نموده‏اند و این رشد برای سالهای آتی نیز حتی فراتر از این سطح، پیش بینی شده است.
•    مقالات مرور سیستماتیک و متاآنالیز، بر خلاف تصوّرات برخی علاقمندان و پژوهشگران، هیچگونه الزامی مبنی بر اینکه محققین و نویسندگان آن باید در حیطه مربوطه، دارای مقالات متعدّدی بوده و یا صاحبنظر فیلد مربوطه باشند، ندارد. بنابراین این نوع مطالعه پژوهشی را همه پژوهشگران میتوانند فقط با یادگیری و کسب مهارتهای لازم، طراحی و اجراء نمایند.
•    آیا میدانید، مهمترین دلیل استقبال کم نظیر ژورنالهای معتبر حیطه‏های مختلف از مقالات مرور سیستماتیک چیست؟ پیمایش ناشر بین‏المللی Elsevier نشان داد که بطور متوسط، هر مقاله مرور سیستماتیک و متاآنالیز، از نظر میزان استنادات، 1.5 تا 2 برابر مقالات مرور سنتی (مرور روایتی یا Narrative Review) و حدود 4 برابر مقالات اصیل (Original) حیطه علمی مربوطه، استناد (Citation) دریافت میکنند. ضمناً نتایج همین پیمایش نیز نشان داد که بالا بودن میزان استنادات مقالات مرور سیستماتیک، نسبت به سایر مقالات، در مدت زمان طولانیتری نیز از خود پایداری نشان میدهد.

حقایقی در باره دوره آموزشی جامع «طراحی، اجراء و نگارش مطالعات / مقالات مرور سیستماتیک و متاآنالیز»:
•    آیا حتی تنها یک دوره آموزشی را در کشور سراغ دارید که بدون اینکه حمایت دانشگاه، پژوهشگاه و یا موسسه خاصی را داشته باشد، در طول نزدیک به 8 سال، 40 سری از دوره آموزشی جامع مطالعات مرور سیستماتیک و متاآنالیز را در بیش از 25 دانشگاه، پژوهشگاه و موسسه پژوهشی و یا دپارتمانهای آموزشی زیر مجموعه آنها، اجراء نموده باشد؟
•    آیا حتی یک دوره آموزشی را در کشور سراغ دارید که بین 35 تا 40 درصد از فراگیران و شرکت کنندگان آن، به حداقل یکی از مستندات مهم مطالعات مرور سیستماتیک و متاآنالیز (پروتکول ثبت شده، پروتکول منتشر شده بصورت مقاله یا مقاله اصلی حاصل از پروژه مرور سیستماتیک و ...)، دست یابند.
•    آیا میدانید که در دوره آموزشی جامع مطالعات مرور سیستماتیک و متاآنالیز، تمام بستر و مولفه‏های کسب دانش و مهارتهای لازم برای طراحی، اجراء و نگارش مقالات حاصل از این مطالعات، پیش بینی شده است؟
•    آیا میدانید که در این دوره آموزشی جامع، بیش از 80 مهارت در حیطه این مطالعات و مهارتهای پیرامونی آن، فرا خواهید گرفت و علاوه بر این، بستر لازم برای رفع اشکالات، پاسخ به سوالات و مشاوره به فراگیران و ... پیش‏بینی شده است تا ضمن طراحی قویترین مطالعه مرور سیستماتیک و متاآنالیز، به مقاله مربوطه نیز دست پیدا کنید؟
•    آیا میدانید که در بین فراگیران دوره‏های آموزشی قبلی آمارافزار، دهها دانشجوی تحصیلات تکمیلی (دکترای تخصصی یا کارشناسی ارشد و ...) بوده‏اند که پس از گذراندن دوره آموزشی جامع، توانستند بیش از یک مقاله مرور سیستماتیک و متاآنالیز منتشر نموده و با ادامه این مسیر، بعد از گذشت 3-2 سال از کسب آموزشها، دارای حداقل 3 مقاله مرور سیستماتیک و متاآنالیز منتشر شده در حیطه علمی خود بوده و غالب این افراد در شرایط فعلی، بعنوان «داور ژورنالهای تخصصی و حرفه ای مرور سیستماتیک و متاآنالیز»، نقش آفرینی مینمایند.
•    یادگیری هیچ مطالعه پژوهشی، بصورت مستقیم نمیتواند برای یک محقق یا متخصص، کارآفرینی ایجاد نموده و یا یک موقعیت شغلی ناب، آنهم در دانشگاهها، پژوهشگاهها یا مراکز تحقیقاتی طراز اول جهان، به ارمغان آورد. اما کسب دانش و مهارتهای مرتبط با مطالعات مرور سیستماتیک و متاآنالیز، بارها این پتانسیل را ثابت نموده و فراگیران متعددی در دوره های جامع مرور سیستماتیک و متاآنالیز آمارافزار شرکت نموده و هم اکنون در کشورهای امریکا، کانادا، هلند و ...، کاربران وفادار ما هستند.
•    آیا مطالعه پژوهشی را میشناسید که با یادگیری و کسب مهارتهای مربوط به آن، ظرف مدت سه سال، از یک پژوهشگر آماتور به یک پژوهشگر حرفه ای مبدّل گردید، به نحوی که بتوانید برای مجلات Top 10% گرایش علمی خود، داوری مقالات انجام دهید؟؟؟

 

شرکت در دوره آموزشی جامع «طراحی، اجراء و نگارش مطالعات / مقالات مرور سیستماتیک و متاآنالیز» و فواید مستقیم و غیرمستقیم حاصل از آن برای فراگیران
در اینجا به ذکر برخی فواید متاثر از شرکت فراگیران در دوره آموزشی جامع مطالعات مرور سیستماتیک و متاآنالیز، خواهم پرداخت:
•    ارتقاء رزومه یا شاخصهای کمّی و کیفی تاثیرات پژوهشها: شاخصهای پیامد محققین یا مراکز آکادمیک (مانند شاخصهایی از قبیل Citation/Paper یا H- index ) را در مدت زمان معین، به میزان بیشتری ارتقاء خواهد داد.
•    معروفیت یا شناخته شدن فرد یا افراد محقق در فیلد مرتبط با موضوع مطالعه: چون بعلت مشاهده و استناد بیشتر این دسته از مقالات، هر محققی با دارا بودن یک یا چند مقاله حاصل از مطالعه اولیه و حداقل یک مقاله مرور سیستماتیک/ متاآنالیز، بسرعت در فیلد مربوطه شناخته شده و معروف میگردد.
•    درک عمیقتر محقق یا محققین اجرا کننده این دسته از مطالعات، از موضوع یا فیلد اصلی مرتبط با سوال یا هدف مرور سیستماتیک: بعلت اینکه این افراد از طریق یک رویکرد ساختار یافته و منظم، برای سوال مطالعه بدنبال پاسخ هستند.
•    تولید مقالات بیشتر در ازای اجرای یک مطالعه مرور سیستماتیک / متاآنالیز: چرا که در صورت طراحی و اجرای درست این دسته از مطالعات، هر تیم اجرایی میتواند حداقل 2 مقاله (یک مقاله حاصل از انتشار پروتکول مرور منظم و یک مقاله مرتبط با یافته های این مطالعه مرور منظم)، به چاپ برساند.
•    مقرون به صرفه بودن انجام این نوع از مطالعات پژوهشی: چنانچه این نوع مطالعات پژوهشی را با سایر انواع مطالعات پژوهشی (مطالعات پژوهشی اولیه)، از منظر هزینه مورد نیاز مقایسه نماییم، در می یابیم که مرور سیستماتیک در بسیاری از شرایط با هزینه ای ناچیزی قابل انجام است. اگر به این ویژگی، خصوصیات مقالات حاصل از این فرایند را نیز اضافه کنیم، اجرای این مطالعات بطور قابل توجهی، هزینه اثربخش خواهد بود.


شیوه برگزاری 41 مین دوره آموزشی جامع مرور سیستماتیک/متاآنالیز:

همانگونه که بسیاری از علاقمندان میدانند، در طول 8 سال اخیر، این مجموعه آموزشی در 40 دوره مختلف در سطح دانشگاهها / دانشکده ها / مراکز تحقیقات و ... (بیش از 25 دانشگاه در سطح کشور) برای گروههای هدف فوق، ارائه گردیده است.
کل ساعات این دوره‏ آموزشی برابر با 84 ساعت آموزش نظری-عملی و دو جلسه رفع اشکال (12 ساعت) که مجموعاً 96 ساعت آموزش خواهد بود. انواع جلسات آموزشی این دوره، بشرح ذیل میباشد:
   جلسات حضوری: از آنجا که بخاطر ماهیت این دوره جامع، تعداد روزهای حضور در جلسات، بیش از 10 روز بوده و تمایل اکثریت فراگیران به تعداد روزهای حضور کمتر در اینگونه جلسات میباشد، تصمیم گرفتیم که بدون کاهش ساعات آموزشی و تغییر در کمیت و کیفیت این دوره جامع، تعداد جلسات حضوری شش روز باشد که با در نظر گرفتن آموزش تمام وقت در جلسات حضوری (حداقل 7 ساعت آموزش مفید)، مجموعاً 42 ساعت آموزش نظری و عملی در این جلسات ارائه میگردد. کلیه جلسات حضوری در این دوره آموزشی، روزهای پنجشنبه، بصورت یک هفته در میان از روز 28 آذر ماه سال 1398، میباشد.


   جلسات آنلاین (مجازی): خوشبختانه تجربه 4 ساله برگزاری آموزشهای آنلاین و دسترسی به پلتفورمهای قابل قبول با شرایط اینترنت کشور، این امکان را به بنده داده که بتوانم دوره های آموزشی مختلفی را در این بستر و با این شیوه، ارائه نمایم. با در نظر گرفتن مدت زمان هر جلسه آنلاین (3 ساعت) و با برگزاری دو جلسه آنلاین در فاصله زمانی هر دو هفته (فاصله زمانی بین جلسات حضوری)، . برگزاری 14 جلسه آنلاین، مجموعاً 42 ساعت آموزش نظری-عملی در این دوره ارائه خواهد گردید.


•  دو جلسه رفع اشکال عمومی: این جلسات مختص ارائه پروتکولهای شرکت کنندگان، طرح سوالات و ابهامات آنها و همچنین پاسخ به سوالات و خدمات مشاوره ای به ایشان میباشد. این جلسات بصورت حضوری بوده و بطور معمول در روزهای پایانی دوره جامع برگزار خواهد گردید. این آموزشها نیز مجموعاً 12 ساعت خواهد بود.

نکات متمایز کننده این دوره آموزشی با سایر دوره های آموزشی مشابه:
یکی از مهترین نکات متمایز کننده این دوره آموزشی با سایر دوره های آموزشی مشابه این است که ماهیت این دوره پروژه محور و مبتنی بر کارهای عملی متعدد میباشد. در این دوره آموزشی، از فراگیران خواسته شده (و قویاً تاکید میگردد) که از همان ابتدای دوره آموزشی، موضوع / عنوانی برای خود انتخاب نموده و با ادامه مباحث آموزشی، بتدریج طراحی پروژه خود را تکمیل نمایند. بدیهی است که با توجه به ماهیت تیمی اجرای پروژه های مرور سیستماتیک، اگر شرکت کنندگان در قالب تیمهای 4-2 نفره، بر روی موضوعات خود کار نمایند، اثربخشی و کیفیت آموزشها، ارتقاء خواهد یافت.
لازم به توضیح است که همراهی کارهای عملی شرکت کنندگان با مباحث آموزشی این دوره، ضمن ارتقاء دانش و کسب مهارت فراگیران، امکان دستیابی به پیامد عملی این دوره آموزشی (تدوین و نگارش پروتکول، ثبت پروتکول، نگارش و انتشار مقاله پروتکول و مهمتر از همه، انتشار مقاله حاصل از پروژه مرور سیستماتیک/ متاآنالیز) را افزایش خواهد داد. تجربه بنده در این آموزشها نشان داده که فراگیرانی که به حداقل یک پیامد عملی دست می یابند، بعد از اتمام این دوره آموزشی نیز، کار بر روی این فیلد را ادامه داده و درصد قابل توجهی از این افراد، مقالات متعددی در این فیلد منتشر مینمایند.


دوره‏ آموزشی جامع مطالعات مرور سیستماتیک و متاآنالیز، با چه فرمتی (حضوری، غیرحضوری)، برگزار میشود؟

مطابق روال پیشین و همیشگی برگزاری دوره های جامع مرور سیستماتیک/متاآنالیز، فراگیران با دو فرمت حضوری و غیرحضوری، میتوانند در این دوره آموزشی، ثبت نام و استفاده نمایند.
بدیهی است، مطابق روال همیشگی، تفاوت این دو فرمت در این است که شرکت کنندگان غیرحضوری، فقط بجای شرکت در 6 جلسه حضوری، فیلم رکورد شده این جلسات را با کیفیت Full-HD و بصورت رکورد شده از اسکرین کامپیوتر مدرس، دریافت مینمایند. اما شرکت در جلسات آنلاین و جلسات رفع اشکال عمومی (دو جلسه)، برای کلیه شرکت کنندگان، اعم از حضوری و غیرحضوری، امکان پذیر خواهد بود.
ضمناً لازم به ذکر است که امکان دسترسی به محتوای فیلمهای رکورد شده کلیه جلسات (محتوای کلیه جلسات، اعم از حضوری، آنلاین و جلسات رفع اشکال عمومی، رکورد خواهد شد)، برای تمامی شرکت کنندگان، امکان پذیر خواهد بود. سایر مستندات آموزشی این دوره بغیر از فیلمهای رکورد شده، موارد زیر میباشد:
کلیه اسلایدهای ارائه شده
کتب آموزشی درسی و کتب کاربردی
مقالات آموزشی متدلوژیک
حل تمرینهای عملی
خروجی مستندات شرکت کنندگان دوره‏های قبلی و ...،

 

ثبت نام در چهل و یکیمین دوره جامع مطالعات مرور سیستماتیک و متاآنالیز، چگونه انجام میشود؟

برای ثبت نام و شرکت در این دوره با مراجعه به سامانه «نئولج» به آدرس www.neolej.ir میتوانید به لینک این دوره آموزشی وارد شده و ضمن کسب اطلاع از شهریه این دوره و تعیین فرمت شرکت خود (حضوری یا غیرحضوری) و اطلاع از برنامه های تخفیفی شهریه این دوره، ثبت نام و واریز شهریه خود را انجام دهید.

در صورت داشتن هر گونه سوال یا ابهام و همچنین دریافت کدهای تخفیف، با شماره 09916139137 که متعلق به پشتیبان این سامانه است، تماس حاصل فرمایید.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

1 نظر
تمامی خدمات و محصولات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.