menusearch
amarafzar.ir
۱۳۹۶/۶/۲۲ چهارشنبه
(0)
(0)
پیش ثبت نام در دوره «تحلیل جامع آماری برای نگارش مقالات علمی» آغاز گردید
پیش ثبت نام در دوره «تحلیل جامع آماری برای نگارش مقالات علمی» آغاز گردید
همانطور که اکثریت کاربران آمارافزار بخاطر دارند، در چندین برنامه نظر سنجی یا نیاز سنجیهای آموزشی، همواره یکی از دوره هایی که در صدر توجه و درخواست گروههای مختلف کاربران، اعم از اعضای محترم هیات علمی، متخصصین، پژوهشگران رشته های مختلف و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و ... بوده، دوره های آموزشی «آمار و روشهای آمار کاربردی»، بخصوص دوره ها یا کارگاههایی که به آموزش راهکارهای عملی مورد استفاده در مطالعات پژوهشی، میپردازد، بوده است.
این درخواستها، پس از برگزاری چندین دوره نگارش مقالات علمی و آشنایی این کاربران با فضای غالب و مورد توجه در نشر علمی دنیا، تبدیل به یک تقاضای آشکار گردیده و در طول یکماه گذشته، تقریباً در جلسه حضوری یا غیرحضوری نبوده که حداقل یکی از کاربران یا شرکت کنندگان دوره ها ی آموزشی، این درخواست را مطرح ننماید.

در طول 5 سال اخیر، تجربه برگزاری چندین دوره آمار کاربردی مقدماتی تا پیشرفته، در آمارافزار رخ داده بود، اما با ارزیابیها و فیدبکهای صورت گرفته، دوره آمار کاربردی که در ماههای پایانی سال 1395 با آموزش دو نرم افزار کاربردی SPSS و STATA اجراء گردید، با رضایت بیشتر و بالاتری از سوی شرکت کنندگان برخوردار بود. بنابراین تلاش گردید تا این دوره یاد شده، محور و سنگ بنای دوره آموزشی جدید باشد.




حال به معرفی جامعتر این دوره آموزشی کاربردی میپردازم:


چرا این دوره آموزشی برای من مهم بوده و ضرورت دارد؟
  • تنوع روشهای آماری بکار رفته در مقالات پژوهشی، از منظر کمّی و کیفی، بخصوص در طول دو دهه اخیر
  • عدم کفایت تنها یک نرم افزار آماری برای تحلیل آماری اکثر مطالعات (دیگر فقط کار با نرم افزار SPSS به تنهایی نمیتواند نیاز پژوهشگران را برای کلیه تحلیلهای آماری بکار رفته در یک مقاله، بر طرف نماید)
  • ظهور برخی مفاهیم جدید و ناآشنا برای پژوهشگران ایرانی در سه بخش «مواد و روشها»، «یافته‏ها» و «بحث و نتیجه گیری» (مانند طبقه بندی تحلیلهای آماری به تحلیلهای اولیه و ثانویه) که عدم تسلط و بکارگیری آنها، پذیرش مقالات و ورود مقالات به ژورنالهای معتبر را تحت الشعاع خود قرار میدهد.
  • نیاز به محاسبه و تحلیل برخی اندازه های نسبتاً جدید در مقالات پژوهشی (اندازه‏های اثر یا Effect Size Measure) که در رویکردهای آموزش نگارش مقالات در گذشته، مورد توجه قرار نمیگرفت.
  • ظهور «راهنماها یا استانداردهای نگارش مقالات» در طول یکدهه اخیر که بشدّت و در سطوح گسترده مورد توجه ژورنالها و داوران مقالات، قرار گرفته است.
  • ...
دلایل فوق، فقط بخشی از ضرورتهای مهمی هستند که تا بدانها توجه نکنیم، نمیتوانیم به نگارش مقالات با کیفیت دست پیدا کنیم.


در این دوره آموزشی، چه موضوعاتی را فراگرفته و به کدام مهارتها، مسلط خواهم گردید؟
  • چگونه داده‏های مطالعه پژوهشی ام را بدرستی توصیف نموده و از شاخصهای مرکزی، پراکندگی، شکل، وضعیت و ... در جای مناسب و با فرمت صحیح، استفاده نمایم.
  • نحوه تنظیم نمودن جداول و انواع نمودارها در مقاله را فرا گرفته و به چگونگی رسم نمودارهای مختلف، مسلط خواهم گردید.
  • با یکی از مهمترین مفاهیم موجود در مقالات پژوهشی جدید (متاسفانه پژوهشگران کشورهای در حال توسعه از جمله محققین کشورمان با این مفهوم جدید و راهکارهای آن، آشنا نیستند)، یعنی طبقه بندی تحلیلهای آماری به تحلیلهای اولیه (پیشین یا Priori) و ثانویه (تکمیلی یا Additional) آشنا شده و منطق این طبقه بندی و مهارت بکارگیری این منطق در عمل را فرا خواهم گرفت.
  • با نحوه نگارش زیربخش «تحلیل آماری» یا Statistical Analysis بخش «مواد و روشها» در مقاله، آشنا میشوم.
  • با تریاد یا «سه گانه یافته‏ها» که یک موضوع کلیدی و محوری در رویکردهای جدید نگارش مقالات علمی است، آشنا شده و مهارت گزارش این سه‏گانه را در مقالات، کسب خواهم نمود.
  • با مفهوم نظری و عملی «اندازه اثر» آشنا شده و شناخت کاملی از اندازه های اثر مختلف و کاربردی، پیدا نموده و مهارت گزارشدهی این اندازه‏ها در شرایط مختلف و مطالعات پژوهشی مختلف را کسب مینمایم.
  • با «مطالعات پایلوت» یا «فاز پایلوت» در مطالعات پژوهشی بزرگ، آشنا شده و ضمن یادگیری کاربردهای این مطالعات، تحلیلهای آماری این فاز را فرا خواهم گرفت.
  • دانش و نگرش جامعی نسبت به دو مفهوم بسیار مهم «روایی یا Validity» و «پایایی یا Reliability»، پیدا نموده، با شاخصهای مهم روایی و پایایی در مطالعات پژوهشی آشنا شده و مهارت تحلیلهای آماری شاخصهای روایی و پایایی را فرا خواهم گرفت.
  • ضمن آشنایی با چارچوب نظری و مفهومی نرمالیتی در داده‏های مطالعات پژوهشی، با نحوه صحیح ارزیابی نرمالیتی (نرمال بودن) داده‏های مطالعات پژوهشی‏ام، آشنا شده و مهارت مربوط به اقدامات لازم در کار با داده های غیرنرمال را کسب خواهم نمود.
  • A تا Zتحلیهای آماری مناسب در مطالعات مقطعی توصیفی تحلیلی را فرا خواهم گرفت.
  • A تا Zتحلیهای آماری مناسب در مطالعات مورد شاهدی را فرا خواهم گرفت.
  • Aتا Zتحلیهای آماری مناسب در مطالعات کوهورت را فرا خواهم گرفت.
  • Aتا Zتحلیهای آماری مناسب در مطالعات مداخله‏ای و کارآزماییهای بالینی را فرا خواهم گرفت.
  • با رویکردها و روشهای کنترل متغیرهای مخدوشگر و کووارییتها آشنا شده و دو مجموعه روش بسیار پرکاربرد در این زمینه، یعنی روشهای رگرسیونی (رگرسیون خطی و رگرسیون لجستیک) و روشهای ANOVA/ANCOVA را بطور کامل فرا خواهم گرفت.
  • ....
 
از آنجا که در حال حاضر این دوره آموزشی، در مرحله پیش ثبت نام میباشد، از تمامی اعضای هیات علمی علاقمند، متخصصین، پژوهشگران، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و کلیه دوستداران مباحث علمی و پژوهشی و علاقمندان مباحث آمار کاربردی، درخواست میشود که از اینجا، پیش ثبت نام خود را ثبت نمایند.

بدیهی است بمحض قطعی شدن زمان و شرایط این دوره آموزشی، اطلاعیه مربوطه از طریق وب سایت آمارافزار، کانال تلگرامی آمارافزار و ایمیلهای ثبت شده، در دسترس شما علاقمندان قرار خواهد گرفت.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

7 نظر
تمامی خدمات و محصولات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.