menusearch
amarafzar.ir
۱۳۹۶/۴/۲۳ جمعه
(0)
(0)
آغاز ثبت نام دوره تابستانی نگارش مقالات کارآزماییهای بالینی
آغاز ثبت نام دوره تابستانی نگارش مقالات کارآزماییهای بالینی
بدنبال درخواستهای مکرر علاقمندان و نظرسنجیهای انجام شده آمارافزار طی شش ماهه دوم سال 1395 و چند ماه اخیر، خوشبختانه یکی از اولویتهای آموزشی اعلام شده توسط شما عزیزان، یعنی آموزش نگارش گروه بزرگ دیگری از مقالات علمی، یعنی مقالات کارآزمایی های بالینی، با استفاده از راهنما یا استاندارد CONSORT، برای اولین بار در سطح کشور، برگزار خواهدگردید. این دوره با توجه به اکثریت پیش ثبت نامها، بصورت تماماً آنلاین، از یکشنبه 15 مرداد ماه، آغاز خواهد گردید. پس هر چه سریعتر بشتابید و برای استفاده از تخفیفهای زمانی آمارافزار، مطابق روال معمول، ثبت نام خود را قطعی نمایید.

در ادامه به برخی اطلاعات مهم که میتواند برای شما کاربران و علاقمندان گرامی، مفید باشد، در قالب چند سوال، اشاره مینمایم:

چرا شرکت در این دوره آموزشی، برای من مهم است؟

•مقالات کارآزمایی‏های بالینی در طول 15-10 سال اخیر، هم از منظر محتوایی و هم از منظر روش شناسی، تغییرات بنیادی را تجربه نموده است.

•در سال 1996 و بمنظور سر و سامان دادن به وضعیت انتشار مقالات کارآزمایی بالینی، راهنما یا استاندارد CONSORT، برای اولین بار منتشر گردید.

•این تجربه مثبت، منجر به بازبینی این راهنما و عملاً گسترش استفاده ژورنالهای بالینی و غیربالینی مرتبط از این راهنما و همچنین توصیه اکید به پژوهشگران، در مورد استفاده از این راهنما در تدوین مقالات کارآزمایی بالینی، گردید و سرانجام در سال 2010، ویرایش بعدی این راهنما، تحت نام عمومی CONSORT-2010، منتشر گردید (آخرین ویرایش موجود).

 

•مطالعات و پیمایشهای مختلف نشان داده است که متاسفانه، پژوهشگران شناخت محدودی از ایتمهای مختلف راهنمای CONSORT دارند، فلذا نمیتوانند در عمل از این راهنما یا استاندارد برای نگارش مقالات کارآزمایی، با کیفیت بالاتر، استفاده کنند.

•با توجه به اینکه تقریباً تمامی ژورنالهای معتبری که مبادرت به انتشار مقالات کارآزمایی بالینی مینمایند، مستقیم یا غیرمستقیم، از راهنما یا استاندارد CONSORT-2010 یا Extensionهای آن، بعنوان مبنای نگارش مقالات و حتی مبنای فرمها یا چک لیستهای داوری، استفاده میکنند، فلذا تسلط بر نگارش مقالات کارآزمایی بالینی، با یادگیری و تسلط بر راهنمای CONSORT با یکدیگر گره خورده اند.

 

بنده از ترکیب شایعترین خطاها یا اشکالات پژوهشگران یا نویسندگان در زمینه نگارش مقالات کارآزمایی بالینی، در سطوح جهانی و همچنین تجربیات 15 ساله ارزیابی نقّادانه یا داوری مقالات کارآزمایی پژوهشگران کشورمان، لیستی از مهمترین و شایعترین اشکالات نگارشی مقالات کارآزمایی، تدوین نموده‏ ام:

•انواع کارآزماییهای بالینی از منظر فرضیات (Superiority, Equivalence, Non-inferiority) چه تاثیرات متدولوژیکی بر مطالعه میگذارد؟ دامنه و حدود این تاثیرات در مقالات کارآزمایی چگونه است؟

•منظور از تعریف Pre-specified Primary and Secondary Outcome در پروتکول یک کارآزمایی بالینی چیست؟ برآورد یا محاسبه حجم نمونه کارآزمایی، بر اساس کدامیک از پیامدهای مذکور، صورت میگیرد؟
•آیا پدیده Randomization، همان انتخاب تصادفی بیماران برای ورود به کارآزمایی است؟
•پدیده تخصیص تصادفی یا Random Allocation چه تفاوتی با Randomization دارد؟ یک تخصیص تصادفی درست و با کفایت، دارای چه اجزاء و ویژگیهایی است؟
•منظور از مقایسه پایه یا Baseline Comparisons چیست؟ چرا و چگونه باید انجام شود؟ آیا برای سنجش یا ارزیابی تفاوت، معنی داری آماری لازم است؟
•حداقلهای مطلوبیت، یک کارآزمایی بالینی، از منظر طراحی متدولوژیک چیست؟ چگونه باید این حداقلها را در عمل پیاده نماییم؟
•آیا کورسازی را میتوانیم در هر شرایطی، بکار بگیریم؟ چه پیش شرطهایی برای آن نیاز داریم؟
•تفاوت معیارهای خروج با انحراف از پروتکول چیست؟
•رویکردهای تحلیل آماری Intention to Treat (ITT) با Pre Protocol (PP) چه تفاوتی دارند؟ آیا همیشه و در همه کارآزماییها، این رویکردها وجود دارند؟
•منظور از Effect Size Measure، که در بخش یافته‏های راهنمای نگارش کارآزمایی بالینی، توصیه شده، چیست؟ منظور از اندازه‏های اثر مطلق و نسبی که در پیامدهای دو وضعیتی، توصیه شده، چیست؟
•مفهوم یافته‎‏ها یا تحلیلهای Pre-specified و یافته‏های Exploratory چیست؟ این یافته‏ها یا تحلیلها، چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
•مفهوم نظری و عملی سوگراییهای مهم کارآزماییهای بالینی چیست؟ چه اقداماتی را میتوان برای کنترل یا محدودکردن آنها بکار گرفت؟

  • سوگرایی انتخاب یا select ion Bias

  • سوگرایی ناشی از مخدوش شوندگی یا Con found ing

  • سوگرایی گزارشدهی انتخابی پیامدها یا select ive Outcome(s) Reporting Bias

  • سوگرایی ناشی از پدیده Loss to Follow-up یا Incomplete Data

  • و ...

 

کلیات سرفصلهای دوره آنلاین «نگارش مقالات کارآزمایی بالینی»

  • مروری بر موضوعات مرتبط با طراحی و اجرای یک کارآزمایی بالینی، بصورت کاملاً کاربردی

  • یک پروژه کارآزمایی را از A تا Z، طراحی میکنیم.

  • مروری بر موضوعات مرتبط با تحلیل آماری یک کارآزمایی بالینی، بصورت کاملاً کاربردی

  • آنالیز آماری یک پروژه کارآزمایی را از ابتدا تا انتها، انجام میدهیم.

  • ​کسب دانش و مهارتهای مورد نیاز برای نگارش بخشهای مختلف یک مقاله کارآزمایی بالینی، بر اساس مولفه های مطلوبیت این مطالعات و استاندارد CONSORT

  • یک مقاله کارآزمایی بالینی را از ابتدا تا انتهای آن، مینویسیم.

  • مروری بر نکات کاربردی و تسهیلگر در انتشار مقاله حاصل از یک مطالعه کارآزمایی بالینی

  • برخی نکات کاربردی در انتخاب ژورنال مناسب برای انتشار یک مقاله کارآزمایی بالینی

و ...

تفاوت این دوره آموزشی با کارگاهها یا دوره‏های مشابه:

توجه به پیش‏نیازهای مهم مورد نیاز برای نگارش مقاله:
یادگیری متدولوژی کارآزماییها و توجه به نکات کاربردی آن، توجه به تحلیلهای آماری کارآزماییها و ملاحظات خاص آنها و ...

اختصاصی / تخصصی بودن این دوره آموزشی:
تقریباً تمامی دوره‏های آموزشی در کشور، نکات و اصول عمومی و مشترک نگارش مقالات را آموزش میدهند، در حالیکه فضای نگارش مقالات در سطوح جهانی، بشدت در حال تخصصی شدن است.

پیامدگرا یا نتیجه گرا بودن این دوره آموزشی:
تقریباً در هیچ دوره آموزشی در سطح کشور، ادغام آموزشهای نظری و عملی، بشکلی که فراگیران امکان تدوین یک مقاله را از ابتدا تا انتهای آن داشته باشند، میسّر نبوده، اما این مدل آموزشی، بشدّت نتیجه گرا میباشد.


جداول ثبت نام برای افرادی که پیش ثبت نام را انجام داده اند:



جداول ثبت نام برای افرادی که پیش ثبت نام را انجام نداده اند:


برای نهایی نمودن و قطعی نمودن ثبت نام، مراحل زیر را نیز انجام دهید:


موفق باشید و به امید اینکه دوره آموزشی اثربخشی را تجربه نمایید.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

3 نظر
تمامی خدمات و محصولات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.