menusearch
amarafzar.ir
۱۳۹۹/۳/۴ یکشنبه
(1)
(0)
مژده به کلیه علاقمندان یادگیری متدولوژی، آمار کاربردی و نگارش مقالات ....، این وبینارهای ماهانه را از دست ندهید !!!
مژده به کلیه علاقمندان یادگیری متدولوژی، آمار کاربردی و نگارش مقالات ....، این وبینارهای ماهانه را از دست ندهید !!!

بدنبال توسعه کمی و کیفی فعالیتهای آموزشی موسسه آمارافزار، یکی دیگر از برنامه های ثابت این مجموعه که از سال 1399، در زیرگروه آموزشهای پایه یا عمومی طبقه بندی شده، وبینارهای رایگان ماهانه، تعریف گردید. 
 

اما میخواهم در این مقاله کوتاه، شما را با این سلسله وبینارها و موضوعات یا عناوین آنها، آشنا نمایم:

ابتدا یک تعریف  مختصر از وبینار، ارائه مینمایم. همانطور که حتماً استحضار دارید، واژه «وبینار» که از ترکیب واژگان Web-based Seminar ایجاد شده که از نظر عملی و مفهومی، به آموزشهایی اطلاق میگردد که بر بستر وب (زیرساخت یا چارچوب اینترنتی)، ارائه میگردد. بدیهی است که مهمترین مزیتهای این چنین برنامه های آموزشی، عدم محدودیت زمان و مکان برای دریافت آموزشها و جلوگیری از سفرهای طولانی، چه از جانب مدرس (مدرسین) و چه برای فراگیران یا شرکت کنندگان، میباشد. 

خوشبختانه با پیشرفت زیرساختهای اینترنتی کشور، بخصوص از ابتدای سال 1395، و بدنبال تستهای مکرّر سامانه هایی که ادعای ارائه خدمات این چنینی را مینمودند، اینجانب اولین آموزشهای آنلاین خود را در کنار آموزشهای مرسوم (یا حضوری)، آغاز نمودم.

در ابتدا، ارائه این گونه آموزشها با محدودیتهایی، روبرو بود، اما بتدریج این محدودیتها نیز کاهش پیدا نمود، تا اینکه در شرایط امروزی، میتوانیم یک برنامه وبینار استاندارد 5 تا 6 ساعته را بخوبی و با سرعت مناسبی در اختیار تمام کاربران، قرار دهیم.

 

وبینارهای رایگان ماهانه آمارافزار، به چه هدفی، برنامه ریزی شده است؟

هدف از ارائه این وبینارهای آموزشی، ارتقاء دانش و مهارتهای محققین کشورمان (اعم از اعضای هیات علمی، متخصصین، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و ...)، پیرامون موضوعات عمومی و پرکاربرد در سه حیطه کلیدی و بنیادی که موسسه آمارافزار از آغاز، سرلوحه کار خود قرار داده، میباشد.

 

موضوعات یا عناوین این وبینارهای ماهیانه، چگونه انتخاب میگردد؟

درست است که این آموزشها، در زیر مجموعه موضوعات آموزشی در راستای سه حیطه محوری «متدولوژی پژوهشها»، «آمار کاربردی» و «نگارش مقالات»، میباشد، اما فقط نمیتوان این ویژگی یا معیار را مبنای انتخاب موضوع یا عنوان این وبینار، باشد.

حال به دیگر معیارها یا ویژگیهای مهم در انتخاب موضوع وبینارهای ماهیانه، اشاره مینمایم:

 

1- عمومی بودن موضوع یا عمومیت داشتن آن: بدیهی است که با توجه به زمان محدود این وبینارهای ماهیانه (بین 2.5 تا 3.5 ساعت)، نمیتوان هر موضوع اختصاصی را در آن ارائه نمود. از طرف دیگر، موضوعات تخصصی و یا حرفه ای، قطعاً با مخاطبین خاص روبرو بوده و نمیتوان انتظار داشت که طیف وسیعی از فراگیران و علاقمندان به این موضوع، نیاز داشته باشند. فلذا موضوعی را بعنوان یک موضوع مناسب برای این وبینارها، انتخاب مینماییم که مخاطبین آن، عام باشد و نه خاص.

 

2- منطبق بر نیاز روز بودن: هستند موضوعاتی که ضمن دسته بندی در بین موضوعات عمومی، با توجه به شرایط آن، در برهه هایی از زمانها، دارای اهمیت بالایی شده و برعکس در دوره های دیگری، از اهمیت چندانی برخوردار نیستند. تلاش میگردد که در انتخاب موضوع این وبینارها، معیار منطبق بودن یا مبتنی بودن بر نیازهای روز محققین، ایتم مهم و تاثیرگذاری، باشد.

 

3- تاثیرگذاری موضوع آموزش بر روی دانش و مهارتهای دیگر: هر چند پایه ای بودن این آموزشها، یکی از اصول اولیه انتخاب موضوع در این وبینارها میباشد، لیکن به این موضوع هم توجه میشود که این موضوع عام و پایه، ارتباط نسبتاً گسترده ای با سایر موضوعات دانشی و مهارتی داشته تا با تقویت دانش و مهارتهای حاصل از این آموزشها، اثرات گسترده این آموزشها را نیز شاهد باشیم. البته بدیهی است که بخاطر این ویژگی، در برخی شاریط و بعضی از موضوعات آموزشی، ممکن است علاقمندان و فراگیران، نیازمند گذراندن آموزشهای تکمیلی باشند. این موضوع را نمیتوان صرفاً یک ایتم مثبت یا منفی در نظر گرفت. اما در هر شرایطی، تلاش میگردد که در صورت وابسته بودن موضوع وبینار، به سایر آموزشیهای دیگر، در حین ارائه مطالب این وبینار، وابستگی این آموزشها به سایر آموزشهای تخصصی و یا تکمیلی، گوشزد میگردد. حتی ممکن است با استفاده از راهکارهایی از قبیل نظرسنجی برای استفاده از این آموزشها، شرایط یا بستر لازم برای ارائه آموزشهای تخصصی یا تکمیلی را، هموار نمود.

 

4- دارا بودن، حداقلی از ماهیت مهارتی آموزشها: هر چند موضوع آموزشهای آنلاین میتواند دارای طیفهای مختلف دانشی یا مهارتی باشد، یکی دیگر از این معیارها، برتری سایه مهارتی برای این موضوعات آموزشی است. البته دلیل این موضوع، بیشتر بخاطر پیشگیری از یکنواخت بودن آموزشهای منطبق بر موضوعات دانشی است. بسیار واضح است که ترکیبی از ماهیت دانشی و مهارتی، میتواند ضمن جلوگیری از خستگی فراگیران و اشتیاق بیشتر آنها به یادگیری، اثربخشی آموزشها را نیز افزایش داد. البته این ماهیت مهارتی در حیطه های منطبق بر محورهای سه گانه «متدولوژی»، «آمار کاربردی» و «نگارش مقالات عملی»، عمدتاً بر پایه نرم افزارهای کاربردی مختلف یا حتی سامانه های تحت وب، میباشد. تجربه نزدیک به 15 سال آموزش نظری و عملی مباحث فوق، نشان داده که همیشه این ترکیب در یادگیری و آموزش، از ماندگاری و ثبات بیشتری نیز برخوردار است.

 

ضمناً بعنوان حسن آغاز این برنامه در خرداد ماه، موضوع اولین وبینار ماهانه آمارافزار را به یکی از مهمترین و  جنجالی ترین موضوعات این روزهای جهان که چالشهای زیادی نیز برای محققین، متخصصین و حتی دانشجویان ایجاد نموده است، اختصاص خواهیم داد.

 

با ما همراه شوید ... و منتظر اعلام موضوع وبینار ماهانه (خرداد ماه)، باشید.

 

دکتر عباس کشتکار، سوم خرداد ماه یکهزار و سیصد و نود و نه خورشیدی

تمامی خدمات و محصولات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.