menusearch
amarafzar.ir
۱۴۰۰/۱/۲۷ جمعه
(0)
(0)
یک وبینار فوق العاده: وبینار کلیدهای طلایی در متدولوژی و تحلیل آماری کارآزماییها و مطالعات مداخله ای
یک وبینار فوق العاده: وبینار کلیدهای طلایی در متدولوژی و تحلیل آماری کارآزماییها و مطالعات مداخله ای

چند واقعیت مهم در باره اهمیت کارآزماییها یا پژوهشهای مداخله‏ای:

  • این مطالعات (بعد از مرور سیستماتیک و متاآنالیز) بالاترین سطح شواهد را در بین مطالعات اولیه دارند.

این مطالعات در دو دهه گذشته، تقریباً همیشه الگو یا پیشتاز در بین سایر پژوهشها بوده ‏اند. به عبارت دیگر، همواره هر رخدادی که در این مطالعات آغاز گردید، با یک تفاوت زمانی، در سایر پژوهشها نیز تجربه شد (مثالهای این موضوع: اهمیت یافتن استانداردهای نگارشی که از استاندارد نگارشی CONSORT آغاز گردید و ...).

  • مقالات حاصل از این مطالعات، معمولاً از فرایند داوری و ارزیابی نقّادانه سختگیرانه‏تری عبور میکنند !!!
  • در حال حاضر، علاوه بر دو نوع مقاله حاصل از این مطالعات (مقاله حاصل از پروتکول و مقاله حاصل از کل یافته‏های این مطالعات)، حداقل 2 نوع مقاله دیگر نیز میتوان از این نوع مقالات، استخراج نمود که نگارش این دو نوع بسیار جدید (مقاله طرح تحلیل آماری؛ مقاله حاصل از تحلیل ثانویه داده‏ها) از این مقالات، مستلزم دانش و مهارتهای بالایی در این حیطه میباشد!

چرا حتی اگر بر روی مباحث متدولوژی و تحلیل آماری کارآزماییها تسلط دارید، باز هم لازم است تا دانش و مهارتهای‏تان را به روز نگهدارید ؟!؟

  • نزدیک به یک قرن است که از تولّد اولین مطالعات کارآزمایی جدید در دنیا سپری شده است، اما شاید در هیچ دوره زمانی، به اندازه 10 تا 15 سال اخیر، آهنگ رشد تحولات متدولوژیک، سریع نبوده است.
  • این تحولّات یا تغییرات، تنوّع بسیار زیادی داشته و از موضوع «طبقه‏بندی مناسب اهداف»، «طبقه‏بندی پیامدها به دو دسته اولیه و ثانویه»، «بکار گیری رویکرد مناسب محاسبه یا برآورد حجم نمونه»، توجه به موضوع بسیار مهم «معنی‏داری بالینی»، توجه به استفاده از «شاخصهای اندازه اثر مناسب» در تحلیلهای آماری اولیه و متعاقبی، توجه به موضوع مهم «تحلیل حساسیت»، توجه به مفهوم نظری و عملی «تکرار پذیری» و چندین و چند تغییر دیگر، گستردگی دارد.
  • هر یک از تغییرات فوق، از چنان وسعت و عمقی برخوردارند که بدون آموزش مناسب و کسب مهارتهای لازم، نمیتوانید از بکارگیری آنها در عمل، اطمینان یابید!
  • متاسفانه در طول سه سال اخیر، روند انتشار مقالات حاصل از کارآزماییهای بالینی محققین کشورمان که در بانکهای اطلاعاتی معتبر نمایه شده‏اند (مدلاین)، برای اولین بار، سیر نزولی را تجربه نموده و این را باید یک زنگ خطر جدی، تلقّی نمود!
  • اینجانب در طول 5 سال اخیر، صدها ساعت از وقت خود را به مطالعه عمیق تغییرات متدولوژیک و تحلیل آماری در کارآزماییها، یافتن چرایی آنها، دسته بندی راهکارهای پیاده‏سازی آنها و انتخاب بهترین راهکار در شرایط مختلف اختصاص داده‏ام. حال بنا دارم که نتیجه این مطالعات کاربردی را به شما علاقمندان این دسته از مطالعات، منتقل نمایم. مطمئن باشید که این آموزه‏ها میتواند تاثیرات عمیقی بر دانش و مهارتهای تمامی پژوهشگران مطالعات مداخله‏ای گذاشته و در این حیطه، شما عزیزان را همسطح و همتراز محققین کشورهای پیشرفته جهان، نماید.

در این وبینار، به چه سوالات و موضوعاتی پاسخ میدهم ؟!؟ (سرفصلهای آموزشی)

  • چگونه یک مقاله کارآزمایی بالینی را بخوانم؟ آن مقاله را بخوبی درک نموده (و مهمتر از آن)، آنرا تفسیر نمایم؟(دقت نمایید که در تجربه آموزشی 10 سال اخیر بنده، متاسفانه اکثر محققین، بدلیل عدم آشنایی یا تسلط بر رویکردهای نوین متدولوژیک و آماری، درک دقیق و کاملی از این مقالات ندارند ....! ضمناً توجه داشته باشید که برای تحقق و اطمینان از اینکه شما عزیزان بتوانید در فضای خارج از این آموزشها نیز، تفسیر جامع و دقیقی از هر پژوهش کارآزمایی داشته باشید، یک چک لیست و یک الگوریتم عملی، بدین منظور، طراحی نموده ام که آنرا نیز تقدیم شما نموده، ضمناً همراه با آن، تمرین عملی نیز انجام خواهیم داد !!)
  • چگونه یک مقاله کارآزمایی بالینی را از نظر کیفیت متدولوژیک و سطح اعتبار یافته‏های آن، طبقه‏بندی نمایم؟(در این مبحث نیز، به شما عزیزان، ابزار و چک لیست عملی، تقدیم میکنم! ضمناً تمرین عملی هر خواهیم داشت)
  • لیستی از تغییرات یا روندهای مهم متدولوژیک و آماری کارآزماییها (مطالعات مداخله‏ای)، در طول 15-10 سال اخیر داشته باشم تا بتوانم بر روی این تغییرات و اثرات آنها، تمرکز نمایم؟(شاید این مبحث را بتوانم، شاه کلید این وبینار مهم آموزشی بنامم. بهر حال، به اعتقاد من، اینها همان گمشده پژوهشگران پرتلاش کشورمان هستند که اگر با این موارد آشنا نشوند و بر روی آنها تسلط کاملی پیدا نکنند، متاسفانه دور باطل ردّ مقالات کارآزمایی، همچنان ادامه داشته و حتی تشدید خواهد شد ....!)
  • چگونه در مرحله «جستجو در بین مقالات و پروتکولهای مشابه»، قادر خواهم بود تا لیستی از نکات مثبت و منفی پژوهشهای مشابه، تهیه نموده و با استفاده از این لیست، مناسبترین طراحی را (با توجه به شرایط موجود)، داشته باشم؟ (این بخش را بصورت تمرین عملی، کار خواهیم نمود ....!)
  • چگونه در آغاز فاز طراحی این مطالعات، سوال یا هدف پژوهشم را بر اساس رویکردهای «اکتشافی»، «تاییدی»، «پراگماتیک» و یا حتی رویکردهای کارآزمایی Equivalence یا Non-inferiority و ...، به بهترین و مطلوبترین جهت‏گیری نزدیک نمایم تا در فاز انتشار مقاله، براحتی بتوانم ضرورت پژوهشم را توجیه نمایم؟ (دوست دارم به تو همکار، دوست و فرهیخته عزیز، این را بگویم که نکاتی که در این بخش یاد میگیری، میتواند حکم کیمیا برای حیطه کارآزماییها را داشته باشد. در این بخش، با راهکارهایی آشنا می‏شوی که میتواند برتری شرایط مطالعه‏ات را آشکار نموده و از این پس، قادر خواهی بود تا مقالاتت را در ژورنالهای مناسبی منتشر نمایی ....!)
  • چگونه در فاز طراحی این مطالعات، رویکرد مبتنی بر «اصل پیشین یا Priori» را در پژوهش مداخله‏ای، حاکم نمایم تا دیگر بدلیل فقدان یا ضعف این عامل مهم، پروپوزال، پروتکول و بعدها، مقاله‏ام را از دست ندهم؟(نمیتوانم در این بخش، به اهمیت این رویکرد اشاره نکنم .... که اگر اصول و چارچوبهای این رویکرد را بیاموزی، میتوانی پروتکول قوی کارآزمایی داشته باشی و حتی امکان ثبت پروتکولت را در سامانه‏های قویتر و معتبرتر جهانی، خواهی داشت و صدالبته، بدلیل نقاط قوت متعدد در پروتکول کارآزمایی، بسهولت میتوانی آنرا نیز در قالب یک مقاله مستقل، منتشر نمایی ....!)
  • در شرایط فعلی، برترین رویکردهای «برآورد یا تخمین حجم نمونه» در کارآزماییها، کدامند؟ چگونه میتوانم بصورت عملی و با استفاده از یادگیری این رویکردها، بهترین رویه تخمین حجم نمونه (یا توان آماری) را بکار بگیرم؟(... و این بخش هم که دیگر نیاز به توصیف ندارد، ....، فقط همین را بگویم که اگر این بخش را هم در عمل پیاده نمایی، دیگر کمتر داور و ادیتوری میتواند مقاله شما را کنار بگذارد ....!!!!!!)
  • مهمترین «نقاط تصمیم‏گیری در پروتکول یک کارآزمایی»، چیست؟ و چگونه میتوانم در این نقاط (انتخاب پیامدها و دسته‏بندی آنها، طبقه‏بندی اهداف به اولیه و ثانویه، انتخاب رویکرد برآورد حجم نمونه، ویژگیهای مهم طرح مطالعه، انتخاب گروه مقایسه یا کنترل، انتخاب تحلیل آماری اولیه و اندازه اثر مربوطه و .....)، بهترین تصمیمات را بگیرم؟ و در نتیجه آن، یک پروتکول بهینه داشته باشم؟(فکر میکنم دیگر با این توضیحات، بدیهی باشد که اگر بتوانی این تصمیمات مهم را که من برایت دسته‏بندی مینمایم را همانند یک چک لیست از مهمترین فعالیتها ببینی و با استفاده از آموزه‏های این وبینار، تصمیمات بهینه در مورد آنها بگیری، دیگر نگرانی بابت اعتبار و کیفیت پژوهشت نداشته باش و هر دو مقاله حاصل از پروتکول و مقاله نهایی با کیفیتی خواهی داشت....!)
  • چگونه از طریق آشنایی و یادگیری رویکرد مزیت / مزیّتهای نسبی، قادر خواهم بود تا پژوهشم را در مقایسه با پژوهشهای قبلی منتشر شده (مشابه)، به جایگاه مناسبی از نظر انتشار، نزدیک نمایم؟ (یادگیری این منطق و رویکرد، بقدری مهم است که حتی در عمل در برخی موارد توانسته است مقاله Reject شده را مجدداً در دستور کار داوری و بررسی، قرار دهد و در نهایت حتی، Accept همان مقاله، اتفاق افتاده است، حتماً میپرسید چگونه ؟؟؟ مگر میشود؟ بله. دقیقاً با یادگیری و عمل نمودن به آموزه‏های رویکرد مزیّتهای نسبی ....!!!!!! در این مورد نیز اطلاعات ذیقیمتی به شما فرهیخته گرامی، خواهم داد !)
  • چگونه از مسیر یادگیری و آشنایی با «طرح یا برنامه تحلیل آماری» یا Statistical Analysis Plan (SAP)، در فاز طراحی پژوهش، میتوانم بهینه‏ترین روشهای آماری را در فاز تحلیل آماری کارآزمایی‏ام بکار گرفته تا در مرحله داوری ژورنالهای معتبر، با اشکالات اساسی، روبرو نشوم؟(حتی اگر شما پژوهشگری باشید که نخواهید، کار تحلیل آماری مطالعه را انجام دهید، اما یادگیری نحوه تدوین «برنامه تحلیل آماری» و اقدام به تدوین آن، میتواند جایگاه یک چارچوب و قاعده برای تحلیلگر دیتای مطالعه شما باشد که منطبق بر آن، این گام مهم را برای شما انجام دهد و نه فرمت دلخواه خود!!! ضمناً شاید ندانی که در مواردی نیز امکان انتشار یک مقاله مجزّا، از این محتوا، یعنی SAP را نیز خواهی داشت، که این موارد را نیز به تو خواهم گفت !!!)
  • .... و دهها نکته و راهکار عملی در مراحل طراحی، اجراء و تحلیل آماری کارآزماییها بهمراه کارهای عملی متعدّد در راستای سرفصلهای فوق.

 شیوه برگزاری، ثبت نام و شرکت در این وبینار چگونه است ؟!؟

محتوای این وبینار آموزشی، مجموعاً 15 ساعت (5 جلسه 3 ساعته) بوده که بصورت آنلاین و در روزهای برگزاری، بین ساعات 16 تا 19، ارائه میگردد.

روزهای برگزاری این جلسات پنجگانه نیز، 18 و 19، 25 و 26 اردیبهشت و 1 خرداد ماه، خواهد بود.

لازم به ذکر است که چنانچه هر یک از فراگیران و علاقمندان گرامی، بهر دلیلی نتواند در این جلسات، بصورت برخط (آنلاین)، شرکت نماید، جای هیچگونه نگرانی نبوده و دسترسی به کل محتوای آموزشی این وبینار، از طریق سامانه www.neolej.ir میسّر میباشد (روال همیشگی آموزشهای بنده)

ضمناً در محیط سامانه فوق، علاوه بر ویدیوهای حاصل از رکورد کلیه جلسات، اسلایدهای ارائه شده، تمرینهای عملی، مقالات کاربردی، چک لیستهای اعطاء شده و سایر مستندات آموزشی دیگر نیز، تقدیم عزیزان خواهد شد.

مبلغ سرمایه‏ گذاری در این وبینار آموزشی (شهریه)، بدون احتساب تخفیف، 350،000 تومان بوده که علاقمندان میتوانند از برنامه تخفیف برای این وبینار آموزشی، که صرفاً بر اساس زمان ثبت نام تعیین شده است، بدین شرح استفاده نمایند:

ثبت نام این وبینار از روز یکشنبه 29 فروردین ماه 1400، آغاز میگردد ..... و

برای کلیه شرکت کنندگانی که تا قبل از ساعت 21 شنبه 11 اردیبهشت ماه سال 1400 (یک هفته قبل از آغاز این وبینار)، ثبت نام و واریز شهریه خود را انجام دهند، 40% تخفیف در نظر گرفته شده است و این عزیزان، تنها مبلغ 210،000 تومان میپردازند.

برای کلیه شرکت کنندگانی که تا قبل از ساعت 21 پنجشنبه 16 اردیبهشت ماه سال 1400 (کمی بیش از 24 ساعت قبل از آغاز وبینار)، ثبت نام و واریز شهریه خود را انجام دهند، 15% تخفیف در نظر گرفته شده است و این عزیزان، مبلغ 297،000 تومان میپردازند.

ضمناً کلیه شرکت کنندگانی که بعد از ساعت 21 شنبه 11 اردیبهشت ماه سال 1400 و یا بعد از آغاز این برنامه قصد ثبت نام و استفاده از این وبینار را داشته باشند، تخفیفی نداشته و این عزیزان، کل شهریه، یعنی مبلغ 350،000 تومان میپردازند.

یکبار دیگر از همه علاقمندان و دوستداران برنامه های آموزشی، تقاضامندیم که به این تاریخها دقت نموده و چنانچه علاقمند به استفاده از تخفیفهای فوق هستند، ثبت نام و واریز شهریه خود را در زمان مناسب، به مرحله اجراء درآورند تا خدای ناکرده دیگر، مشکلی از این بابت نداشته باشیم.

برای ثبت نام کلیه علاقمندان صرفاً از مسیر سامانه نئولج به آدرس زیر، اقدام نموده و جداً از واریز وجه در حساب شخصی اینجانب، بپرهیزید:

www.neolej.ir/courses

کلیه علاقمندانی که تا کنون در دوره های آموزشی اینجانب شرکت نداشته و در سامانه نئولج، اکانت ندارند، قبل از ورود به لینک فوق، ابتدا ثبت نام خود را انجام دهند، این مرحله رایگان بوده و بعد از ایجاد اکانت، میتوانید بسته به زمان ثبت نام و واریز شهریه، از هر یک از دو سطح تخفیف، برخوردار گردید. ضمناً عزیزانی که قبلا اکانت داشته و از کاربران نئولج هستند، نیازی به ایجاد اکانت جدید نداشته و از مسیر همان اکانت، میتوانند واریز شهریه خود را انجام دهند.

ضمناً دسترسی به محتوای آموزشی این وبینار و هر یک از جلسات، از طریق اکانت شخصی شرکت کنندگان، میسّر خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رفع مشکلات احتمالی، میتوانید با شماره 09916139137 (جناب مهندس کارآموز)، از طریق پیامکی، تلگرام و یا واتس آپ، تماس حاصل فرمایید.

لازم به یادآوری است که 24 ساعت قبل از آغاز وبینار، یک گروه تلگرامی با شرکت کلیه اعضای ثبت نام نموده تشکیل شده که ارسال لینک سامانه برگزاری جلسات آنلاین (در سامانه اسکای روم)، در آن گروه ارسال میگردد. ضمناً این گروه با هدف طرح سوالات و اشکالات شرکت کنندگان نیز طراحی شده و علاوه بر اطلاع رسانی اخبار این وبینار، به سوالات شما علاقمندان نیز پاسخ داده میشود.

بدیهی است دسترسی به کلیه محتوای هر یک از دوره های آموزشی، منحصراً برای فرد ثبت نام نموده بوده و از در اختیار قرار دادن این محتوا به دیگران، جداً و اکیداً خودداری فرمایید. این سامانه مجهز به تکنولوژیهای بسیار مدرن ردیابی فایل بوده و در صورتیکه مورد فوق، بهر دلیلی رعایت نشود، اطلاعات فرد نقض کننده (هر دو فرد ارسال کننده و دریافت کننده غیرقانونی محتوا)، از طریق این تکنولوژی در اختیار پشتیبانی فنی نئولج و ...، قرار گرفته و مطابق با قوانین نقض مالکیت معنوی، اقدام خواهد گردید.


 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
تمامی خدمات و محصولات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.