در بخش اول این سری مقالات، به اهمیت جایگاه مطالعات مرور سیستماتیک و برتری این مطالعات پرداختیم و همچنین با اهداف این دوره آموزشی جامع آشنا شدید، حال در ادامه شما را با شیوه یا رویکرد این دوره آموزشی و سایر موضوعات مرتبط، اشنا خواهیم نمود.
شیوه برگزاری دوره آموزشی جامع مرور سیستماتیک/متاآنالیز:
همانگونه که بسیاری از علاقمندان میدانند، در طول 7 سال اخیر، این مجموعه آموزشی در 38 دوره مختلف در سطح دانشگاهها / دانشکده ها / مراکز تحقیقات و ... (بیش از 23 دانشگاه در سطح کشور) برای گروههای هدف فوق، ارائه گردیده است.
محتوای این دورههای آموزشی بشرح ذیل میباشد:
بنابراین با توجه به کل جلسات آموزشی، این دوره شامل مجموعاً 110 ساعت آموزش نظری و عملی میباشد.
یکی از مهترین نکات متمایز کننده این دوره آموزشی با سایر دوره های آموزشی مشابه این است که ماهیت این دوره پروژه محور و مبتنی بر کارهای عملی متعدد میباشد. در این دوره آموزشی، از فراگیران خواسته شده (و قویاً تاکید میگردد) که از همان ابتدای دوره آموزشی، موضوع / عنوانی برای خود انتخاب نموده و با ادامه مباحث آموزشی، بتدریج طراحی پروژه خود را تکمیل نمایند. بدیهی است که با توجه به ماهیت تیمی اجرای پروژه های مرور سیستماتیک، اگر شرکت کنندگان در قالب تیمهای 4-2 نفره، بر روی موضوعات خود کار نمایند، اثربخشی و کیفیت آموزشها، ارتقاء خواهد یافت.
لازم به توضیح است که همراهی کارهای عملی شرکت کنندگان با مباحث آموزشی این دوره، ضمن ارتقاء دانش و کسب مهارت فراگیران، امکان دستیابی به پیامد عملی این دوره آموزشی (تدوین و نگارش پروتکول، ثبت پروتکول، نگارش و انتشار مقاله پروتکول و مهمتر از همه، انتشار مقاله حاصل از پروژه مرور سیستماتیک/ متاآنالیز) را افزایش خواهد داد. تجربه بنده در این آموزشها نشان داده که فراگیرانی که به حداقل یک پیامد عملی دست می یابند، بعد از اتمام این دوره آموزشی نیز، کار بر روی این فیلد را ادامه داده و درصد قابل توجهی از این افراد، مقالات متعددی در این فیلد منتشر مینمایند.
آیا با مدت زمان آموزشی کمتر (در حد 25 ساعت)، نمیتوان به اهداف آموزشی فوق دست یافت؟
این سوالی است که در ذهن بسیاری از علاقمندان و فراگیران وجود دارد. لازم به ذکر است که در ابتدای طراحی آموزشهای مرتبط با این مطالعات، بنده دورههای آموزشی با حجم کمتر (ساعات آموزش محدودتر) در حد 30-25 ساعت طراحی نموده بودم، لیکن برای دستیابی به اهداف آموزشی فوق، بخصوص دستیابی به پیامدهای عملی ذکر شده که مورد توجه بسیاری از شرکت کنندگان این دوره بود، این ساعات کافی نبود.
دلیل این موضوع را باید در دو علّت اساسی جستجو نمود:
امروزه میدانیم که یک پروژه مرور سیستماتیک و متاآنالیز (برخلاف بسیاری از انواع مطالعات پژوهشی) دارای حداقل 14 مرحله اجرایی بوده و تقدّم و تاخّر برخی از این مراحل نسبت به همدیگر و ....، موجب پیچیدگیهایی در این فرایند شده که اگر پژوهشگران این دسته از مطالعات به آن توجه ننموده و ملاحظات مرتبط با آنرا در نظر نگیرند، در ادامه کار دچار مشکل خواهند گردید.
برای طراحی، اجراء و نگارش یک مطالعه مرور سیستماتیک/ متاآنالیز، به حدود 80 مهارت و خرده مهارت نیاز است که عدم تسلط به هر یک از آنها میتواند اجرای این مطالعات را با مشکلات متعددی روبرو سازد.
فلذا بدیهی است که آموزشهای 30-20 ساعته مرور سیستماتیک و متاآنالیز (بصورت آموزشهای کارگاهها یا دورههای 4-3 روزه) در بهترین و اثربخشترین وضعیت میتوانند فراگیر یا شرکت کننده را با دانش مرتبط با این مطالعات آشنا سازد، لیکن نمیتوان با این آموزشها، طراحی و اجرای مناسب و معتبر این مطالعات را انتظار داشت. بنابراین با این توضیحات، دلیل اینکه چرا بسیاری از پژوهشگران با گذراندن آموزشهای چند روزه مرتبط با این مطالعات نمیتوانند یک مطالعه مرور سیستماتیک / متاآنالیز با حداقل کیفیت قابل قبول را اجراء نمایند، روشن است.
آیا فراگیران / شرکت کنندگان دورههای آموزشی قبلی، بعد از فراگیری آموزشها، توانسته اند به انتشار مقاله (چه مقاله حاصل از پروتکول و چه مقاله نهایی مرور سیستماتیک/متاآنالیز) دست پیدا کنند؟
بله. خوشبختانه از حدود 7 سال پیش و بدنبال تقاضای موکد گروههای هدف مختلف این آموزشها (بخصوص گروههای دانشجویان دکترای تخصصی)، موضوع دستیابی به مقاله منتجّ از پروژه مرور سیستماتیک و متاآنالیز، مورد توجه گروه هدف و بنده (طراح و مدرس دوره آموزشی) بوده، به همین خاطر آموزشهای مربوطه بگونه ای طراحی گردید که این هدف عملی یا پیامد قابل انتظار، در ابتدای آموزشها مورد توجه قرار گیرد. تاکید وافر به انتخاب موضوع توسط فراگیران، نگارش پروتکول از همان روزهای آغازین آموزشها و تکمیل آن مطابق با پیشرفت آموزشها و ...، همه و همه در راستای این مهم بوده است.
بنابراین شاید کمتر آموزشی را میتوان در کشورمان (و حتی آموزشهای طراحی شده مشابه در موسسات معتبر بین المللی مانند موسسه کوکران، موسسه کمپل و ...) سراغ داشت که بعد عملی و یا دستیابی به پیامد عینی انتشار مقاله/ مقالات، در طراحی و اجرای آن لحاظ شده باشد.
در عین حال، اینجانب بعنوان طراح و مدرّس این دوره آموزشی با تکیه بر تجارب 17 ساله ام در آموزش، پژوهش و آموزشهای متدولوژیک، این اطمینان را به همه علاقمندان و فراگیران میدهم که تمامی آنچه که باید برای دستیابی به موفقیت عینی و عملی در این دوره آموزشی، در نظر گرفته شود، فکر کرده و در طراحی و اجرای این دوره، مد نظر گرفتهام. ضمناً لازم به ذکر است که تغییر رویکرد و شیوه اجرایی که از دوره سی و ششم و بعد از آن، پیش بینی گردیده، در همین راستا و برای اطمینان بیشتر و قویتر از رسیدن به پیامدهای عینی و عملی ذکر شده میباشد.
در این بین، ذکر چند واقعیت عینی، بیانگر اهمیت موضوع پیشگفت در آموزشهای قبلی، میباشد:
دورههای آموزشی موسوم به دورههای جامع، به چه شکلی و با چه فرمتی (حضوری، غیرحضوری)، برگزار میشود؟
جلسات آموزشی این دوره های جامع با توجه به تغییر مختصری که در شیوه اجرایی آن ایجاد شده، به دو دسته تقسیم میشوند:
بنابراین مجموع مدت زمان آموزشهای این دوره، 110 ساعت میباشد.
مطابق روال پیشین و همیشگی برگزاری دوره های جامع مرور سیستماتیک/متاآنالیز، فراگیران با دو فرمت حضوری و غیرحضوری، میتوانند در این دوره آموزشی، ثبت نام و استفاده نمایند.
بدیهی است، مطابق روال همیشگی، شرکت کنندگان غیرحضوری، علاوه بر دریافت اسلایدها، کتب آموزشی و کمک آموزشی، مقالات آموزشی و کاربردی مفید، خروجی مستندات شرکت کنندگان دوره های قبلی و ...، از فیلمهای رکورد شده جلسات آموزشی اصلی (حضوری) و جلسات مشاوره (جلسات آنلاین) نیز برخوردار شده و این افراد میتوانند برای رفع اشکالات و دریافت مشاوره های مورد نیاز از جلسات مشاوره آنلاین، استفاده نمایند. شرکت کنندگان حضوری نیز میتوانند از جلسات رفع اشکال (جلسات آنلاین)، بهره برداری نمایند.
پایان