menusearch
amarafzar.ir
(4)
(1)
درباره من

در باره من و هدف از راه اندازی این وب سایت

من دکتر عباس کشتکار، دارای مدرک دکترای تخصصی اپیدمیولوژی و آمار زیستی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و حدود 12 سال سابقه طراحی و اجرای پروژه های پژوهشی و حدود 10 سال سابقه تدریس کلیه دروس تخصصی مرتبط با پژوهش (اعم از روش شناسی پژوهش، آمار، نگارش علمی یا مقاله نویسی و ...) را دارم. برخلاف بسیاری از مدرسین و اعضای هیات علمی دانشگاههای کشور، تقریبا در تمامی مقاطع و گروههای علمی کار آموزشی و پژوهشی انجام داده ام که علت این ویژگی شاید در درجه اول بخاطر نوع و ماهیت رشته بنده و در درجه دوم علاقمندی و اشتیاقم برای ورود به افقها و گستره های جدید پژوهش و به تبع آن آموزش و انتقال دانش بود. منظور من از تمامی مقاطع تحصیلی، از مقطع کاردانی تا دکترای تخصصی (پی اچ دی) و حتی دستیاران فوق تخصصی گروههای پزشکی و منظور از گروههای علمی، گروههای علوم زیست پزشکی، گروههای علوم انسانی (اعم از علوم اجتماعی، روانشناسی، اقتصاد، مدیریت و ...)، گروههای کشاورزی (علوم جنگلداری و مرتع، علوم زراعت، علوم صنایع غذایی و تغذیه و ...)، گروههای فنی و مهندسی (علوم صنایع، عمران، برق و الکترونیک و ...).
بخاطر ماهیت رشته و کار تخصصی ام، بیشتر از همه با دانشجویان و متخصصینی سروکار داشته ام که آمار رشته اصلی آنها نبوده، اما نیازمند این علم بودند. نقطه مشترک در اکثریت قریب به اتفاق این گروهها، ترس این افراد از درس آمار و نگرانی از اخذ نمره لازم برای گذراندن واحد درسی مربوطه و یا قبولی در آزمونهای ورود به مقاطع بالاتر و یا دفاع پایان نامه و ... بود. من بعنوان یک آموزش دهنده از ابتدای سابقه آموزشی ام، به اثربخشی آموزشهایم علاقه و اعتقاد داشتم، نمیتوانستم قبول کنم که صرفا یک آموزش دهنده باشم، بدون اینکه به نتیجه فرایند آموزش، توجه نمایم. این تضاد بین اعتقادات قلبی و واقعیت موجود در جامعه دانشگاهی کشور، برایم آزار دهنده بود و بدنبال راه حلی برای این مشکل بودم.
پس از مدتی به این باور رسیدم که همان طور که این مشکل خود عوامل متعددی داشته و ایجاد آن معلول عوامل و شرایط متعددی است، بنابراین حل آن نیز یک شبه و با یک فرمول واحد ممکن نیست. به همین خاطر شروع کردم به کار جدی در همین زمینه، اول از همه عمق دانش و مطالعات خودم را افزایش دادم. خودم را جای دانشجویان و مخاطبینم گذاشتم. سعی کردم آنها را به درس آمار و روش تحقیق علاقمند نمایم. همه ما میدانیم که علاقه میتواند متعاقب جذابیت، خودش را نشان دهد. برای ایجاد جذابیت هم از روشهای مختلفی استفاده نمودم. در برخی گروهها بیان نتایج و پیامدهای ملموس حاصل از تسلط کافی به این دروس، راهکار موثر بود و در برخی گروهها، قبولی در آزمون ورود به مقطع بالاتر و در برخی دیگر، اینکه خودشان قادر باشند، تمامی کارهای مرتبط با پروژه پایان نامه خود را انجام دهند.
نشان دادن کاربردها و وجوه مثبت علم آمار برای رشته های تحصیلی و گروههای علمی مختلف کار راحتی آنهم برای یک نفر نیست، اما من با تلاش زیاد توانستم از این طریق نیز به موفقیتهای زیادی دست یابم. بیان ساده مطالب بظاهر دشوار آمار و روش تحقیق، توام با تبیین کاربردهای این دروس در رشته تحصیلی فراگیران، توانست موفقیتهای زیادی برایم به ارمغان آورد.
خوب به یاد دارم که چند نفر از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد رشته های مختلف که بخاطر ماهیت آزمایشگاهی رشته هایشان، با اساتید تخصصی گروه مربوطه ارتباط نزدیکی داشتند، در مورد کلاس درس آمار و روش تحقیق بنده به اساتید خود گفتند که: «.... اکنون پس از گذراندن حدود 8 واحد درس آمار و روش تحقیق، در مقاطع قبلی، تازه پایه و اساس و جایگاه این دروس را در رشته خود، درک نموده ام» بالاخره این بازخورد یا فیدبک دانشجو به استاد، موجب شد که در آن دانشگاه، از بنده برای یک دوره تدریس در دو کارگاه آموزشی روش تحقیق پیشرفته و آمار پیشرفته برای اعضای هیات علمی زیرمجموعه، دعوت بعمل آورند (در اکثریت دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، برنامه های مختلف آموزشی یا آموزش مداوم یا بازآموزی برای گروه هدف اساتید، برگزار مینمایند که عمده این برنامه ها به موضوع ارتقای پژوهش اساتید توجه دارند). ارزشیابی پایانی این دو کارگاه آموزشی اساتید، با بیش از 90 درصد رضایت از آموزشها همراه بود و همین موضوع موجب شد که از آن سال تقریبا همه ساله چندین کارگاه آموزشی برای اساتید آن دانشگاه، برگزار نمایم.
برای اثبات موفقیت آمیز بودن روش آموزشی بنده، به بیان گزارش خلاصه ای از عملکرد آموزشی 7 سال اخیرم بسنده مینمایم. در طول 7 سال اخیر، بیش از 35 کارگاه آموزشی در زمینه آمار و روش تحقیق برگزار نمودم. همچنین بیش از 15 دوره آموزشی استاندارد نیز برای اولین بار توسط اینجانب طراحی شد و محتوای آموزشی این دوره ها نیز توسط بنده تولید گردید. ارائه دروس تخصصی متعددی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی، از دانشگاههایی بغیر از دانشگاه تهران، به اینجانب پیشنهاد گردید (حداقل 10 درس دو واحدی). برخی کارگاههای آموزشی ام که ثبت نام آزاد داشتند، با بیشترین و بالاترین تعداد ثبت نام شدگان و داوطلبین، برگزار گردیده است. آخرین این دسته از کارگاهها (کارگاه آموزشی جستجوی ساختار یافته در منابع علمی- ویژه گروه علوم زیست پزشکی) در محل پژوهشکده بیماریهای گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران در 25 آذرماه 1392 برگزار گردید و علی رغم گنجایش کلاس که حدود 35 نفر بود، 47 شرکت کننده داشت و بسیاری از عزیزان دانشجو و محقق، حدود 8.5 ساعت در فضای فیزیکی با ازدحام بالا از آموزشهایم بهره مند گردیدند.
از مدتها پیش بدنبال پیشنهاد بسیاری از دوستان و دانشجویانم، به این فکر افتادم که بتوانم گستره خدمات آموزشی و مشاوره ایم را توسعه دهم تا گروههای بیشتری از این خدمات و آموزشها، بهرمند گردند. این وب سایت و مجموعه خدمات و امکانات آن (که انشاء الله بتدریج به آن اضافه خواهد گردید)، نتیجه عملی این تفکر است. بسیار امیدوارم که با تکیه بر توان و تجربیات گرانبهایی که در طول 12 سال اخیر بدست آوردم که مهمترین آنها آموزش دروس و کارگاههای آموزشی مرتبط با روش تحقیق و آمار بوده، بتوانم دانشجویان، محققین، اساتید، متخصصین و کلیه علاقمندان به موضوعات علمی و پژوهشی را در یادگیری مبانی و راهکارهای پژوهش، روشهای آماری و شیوه های نگارش علمی یا مقالات، در گرایشهای مرتبط با رشته علمی ایشان، یاری نمایم.
در این مسیر دشوار، ارائه بازخوردها و نقطه نظرات شما مخاطبین و فراگیران عزیز و حمایتهایی که از این وب سایت میفرمایید، پشتیبان این مجموعه خواهد بود. امید دارم که این وب سایت به مرجع اصلی کلیه پژوهشگران کشور عزیزمان، تبدیل گردد.
دکتر عباس کشتکار- 12 دی ماه 1392 خورشیدی                 
 
تمامی خدمات و محصولات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
طراحی سایتطراحی سایتسایت سازسایت سازفروشگاه سازفروشگاه ساز